Re: [TEKNIK] port 443 - adgang nægtet

Den 02-12-2010 18:35, Egon Andersen skrev:
Hej SSLUG'er,

Jeg sidder lige og roder med at forbinde en server der kører under en
almindelig bruger til port 443 (altså default porten for https).

Jeg får error tilbage, hvor strerror(errno) giver: Adgang nægtet

Hvis jeg gør det samme, men bare med er port der fx er 44300, så er der
ingen problemer.

Du kan lave et redirect med iptables fra en port med lavt nummer til en med højere, som den service du vil køre med alm. brugerrettigheder så lytter på.
Der er et eksempel her:
http://www.cyberciti.biz/faq/linux-port-redirection-with-iptables/

Hvis jeg kører serveren som root på port 443, er der heller ingen
problemer.

Er der nogen god forklaring på hvorfor de 'lave' port-numre kræver root
privilegier, når dette ikke gælder de høje port-numre?

Tag et kig på Unix-systemernes barndom mht. sikkerhed og adskillelse af privilegier.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2011-01-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]