Re: [TEKNIK] Hvad betyder '--' ?

On Wed, 23 Sep 2009 23:15:31 +0200
"Uffe R. B. Andersen" <sslug@sslug> wrote:

> Er det ikke mere default i bash-settings på Linux-distributioner,
> at "rm" for root er et alias til "rm -i"? Ellers kunne det da
> være en idé selv at lave sådan et alias - og måske tilsvarende
> for "mv"

Bash settings varierer, og nogle distro'er er zsh som default i
stedet for bash. Det er almindeligt at lave et alias rm='rm -i',
men det er ikke noget, du kan regne med som sikkert. Med andre
ord, sørg for at have din opsætning checket inden du begynder at
slette filer.

En mere sikker løsning er altid at bruge dit personlige alias for
remove-file kommandoen, fx. alias delq='rm -i'

Så ved du at hvis din shell brokker sig over at det er en ukendt
kommando, så er det fordi du har glemt at sætte din shell op.

(Jeg kan se at jeg er præget af at hoppe rundt på 15-20 maskiner
med ssh og derfor skal holde et øje på forskellige environments
hele tiden :-)

--
Donald Axel <sslug@sslug>