Uddrage codec oplysninger fra multimedia filer

Multimediefiler indeholder information om hvilke codec, der er brugt,
hvilken opløsning, bitrater, varighed osv.

I et bibliotek på en server ligger der nogle tusinde af den slags filer
- fordelt i forskellige underbiblioteker.

Jeg har brug for at danne en tabel (regneark, database, textfil - i
første omgang ligegyldigt) som indeholder sådanne tekniske oplysninger
for disse filer.

hvis det kun var nogle få filer, så kunne jeg manelt åbne dem med fx
vlc, se relecvante data på tools/codec menuen, kopiere dem til min
output fil,  gentage med næste fil, osv.

Men antallet gør at dette ikke er realsitisk

Jeg kan huske, at jeg på disse sider har set noget der lignede det
rigtige; jeg kan bare ikke genfinde tråde

Derfor spørger jeg påny og håber at også jeg kan få hjælp om dette...

/eskild