Re: [TEKNIK] Ang Ip adresser på maskinerne

On Sun, 11 Oct 2009 11:14:02 +0200
Casper Sørensen <sslug@sslug> wrote:

> Er det ikke i "/etc/networking/interfaces" vi ændrer netværks
> opsætningen? Ang det med sudo der bruger jeg så su istedet da
> sudo er afinstalleret.

Jo på Debian (og derivater) er det etc/network/interfaces,
og der kan du godt definere et eth0:1

Men det er nemt at prøve manuelt:
# ifconfig eth0:1 192.168.100.200
# ifconfig -a|less

Lige nu har jeg ikke min test-debian oppe, så jeg kan
ikke prøve detailler i måden at skrive i filen interfaces.

Jeg husker det som lidt problematisk, hvad Debian gør med
  /etc/udev/rules.d/z25_persistent-net.rules

eth0 og eth1,2,3 ... er nemlig "i virkeligheden" nogle alias'er
for device-driver interfaces. fx. står der på et af mine
systemer flg.:

# PCI device 0x8086:0x1026 (e1000)
SUBSYSTEM=="net", DRIVERS=="?*", \
  ATTRS{address}=="00:04:23:a7:f1:97", NAME="eth1"

--
Donald Axel <sslug@sslug>