Ubuntu 9.10 bootmanager og deb-pakke indlæsning

Hi
Har lige installeret den nye Ubuntu 9.10. Pæn og nydelig installation -
hvis blot ikke hovedfarven havde været "brun". Den _er_ bare grim!

Af mere relevant art...
1) Den (9.10) indlæser GRUB på MBR uden at spørge først (Så høflige var
tidligere versioner af Ubuntu. Derved har jer hidtil kunnet stoppe
installationsprocessen og vælge LiLo som fint accepterede at være
henvist til bootsektoren af min linuxpartition (hd0,2). Derved har jeg
kunnet "dual boote" med min hidtidige og foretrukne bootmanager. (OSL2000)

Hvordan får jeg Lilo indlæst i stedet for GRUB?

2) På grund af kravet til dualboot skal have adgang til data fra en
"TrueCrypt" partition som således kan deles med Windows. Programmet
"TrueCryp" findes ikke i Ubuntu's supersitorier???... (eller hvad de nu
hedder). Jeg har hentet Truecrypt i en deb-version.

Hvordan indlæses en deb-pakke?

På forhånd tak.

vh
Poul