Re: [TEKNIK] qmail og exim og debian

Hans Ole skrev:
Jeg prøver at installere qmail på min debian server

Do you want to install qmail_1.03-44_amd64.deb now? [Yn] Y
dpkg: regarding qmail_1.03-44_amd64.deb containing qmail:
 qmail conflicts with mail-transport-agent
  exim4-daemon-light provides mail-transport-agent and is installed.
dpkg: error processing qmail_1.03-44_amd64.deb (--install):
 conflicting packages - not installing qmail
 qmail_1.03-44_amd64.deb

Hvorfor får jeg denne konflikt? Hvis jeg fjerne exim4-daemon-light, vil det så ikke give problemer med andre programmer, som er afhængige exim4? Kan disse evt. ikke gøre brug af qmail istedet? Når jeg bruger apt-get istall qmail_1.03-44_amd64.deb leder den i sources.list for at finde pakken, men hvad nu hvis den ligger i current directory, hvad skal jeg så skrive?

Jeg fik samme besked da jeg installerede postfix og fjernede derfor Exim, som er default "mailer" i Debian.
Nu har postfix overtaget exim's opgaver og det virker fint.
Jeg tror at problemet er at hvis der er to mailservere så påstår der problemer med hvilken af dem der skal modtage mail.
Mange Unix programmer forventer at det er sendmail på maskinen, derfor reagerer andre mailservere også som sendmail og der bør derfor ikke opstå problemer med at erstatte exim med qmail.

Hvis du vil installerer en deb pakke kan du bruge "dpkg -i [pakkenavn]"

Mvh

Jesper