Re: [TEKNIK] NIS og domæn e

On Thu, Jun 28, 2007 at 11:45:58 +0200, Torben Andersen wrote:
> Hej,
>
> Hvordan sætter jeg domænenavnet?? Den fandt nisdomænet.localdomain og
> det virkede. Jeg har set disse howtos, men linuxhomenetworking var den
> mest pædagoiske.

se http://tldp.org/HOWTO/NIS-HOWTO/reboot.html#AEN576
som jeg havde i forrige indlæg.
I bla. debian/ubuntu /etc/defaultdomain
som blot indeholder domænenavn.
Men i /etc/resolv.conf kan der også angives et default search.

Du skal dog også have givet maskinerne IP addresser og navne.

1) på alle maskiner kan du tilrette /etc/hosts så den også indeholder:

192.168.20.1     server.invalid server
192.168.20.101   maskine1.invalid maskine1
192.168.20.102   maskine2.invalid maskine2
192.168.20.103   maskine3.invalid maskine3

2) eller bruge en DNS server eller caching DNS server,
f.eks. dnsmasq
Den sidste sætter man op på serveren, og på serveren
tilføjer man ovenstående i /etc/hosts
så skal alle PC'ere blot sættes til at bruge serveren som DNS

--
mvh Frank Damgaard  |