gnome/kde/autofs/ldap

Jeg har et problem med at få edubuntu til at køre rigtigt
med autofs/ldap:

1. Sever kører med nfs-eksporteret /home og ldap(slapd)
   begge dele virker, ldapsearch er o.k. også fra
   clienter.

2. En edubuntu installation på en klient med mig som bruger
   virker fint som selvstændig maskine.

3. Nu sætter jeg klienten op med autofs og med ldap
   og kan logge ind på en *consol* med eget bruger-id og
   med andre bruger-id'er leveret fra ldapserveren. Jeg har
   /home/* tilgængeligt - alt er tilsyneladende o.k.

PROBLEMET er, at gnome med mig selv som login blot giver en
   enkelt xterm som fejlcosol - ingen windowmanager. KDE giver
   bare en blå skærm.
     Men en ikke-lokal bruger kan godt starte Gnome men, der
   kommer efter en timeout et fejlskilt:

   |  Der opstod en fejl under kørsel af indstillingsserveren
   |  til Gnome
   |  ... bla. bla.
   |  Did not receive a reply: Possible causes include: the remote
   |  application did not send a reply, the message bus security ...
   |  o.s.v

   Når jeg har klikket skiltet væk. ser brugerfladen fin ud; men
   ikke alle programmer viser sig synligt på brugerfladen. F. eks.
   kan jeg starte firefox. Jeg ser bare intet ske - 'ps ax' viser
   1234  D  /path/firefox-bin; altså i en uninterruptable state
   og jeg kan ikke dræbe den (kill -KILL ...)

Jeg fornemmer noget med en server, der ikke svarer - men jeg kender for
lidt til virkemåden hos Gnome og Kde.

Kan nogen hjælpe?

Sven Erik Morsing
Sektornetansvarlig