Parallel oversættelse med make

Jeg har en compiler som forstår "-j X" option'en, i stil med samme option til make programmet.

Derfor vil jeg gerne have at min Makefile giver denne option videre, hvis den altså er givet på kommandolinjen.

Hvordan spørger man make om den har fået -j med, og hvad "værdien" af option''en i så fald er?

Jeg er nået frem til at finde ud af om -j er givet med, ved at bruge findstring:
J_OPT = $(findstring -j,$(MAKEFLAGS)
-det får jeg så "-j" eller "" ud af...

Men hvordan finder jeg ud af om der kommer et tal efter -j og hvilket det er? :-)

Mvh
Kenneth