Re: [TEKNIK] Hjælp! Fejl om filre ttigheder.

On Fri, 15 Jun 2007 20:26:58 +0200, Anders Gnistrup <sslug@sslug> wrote:

Hmm

Lyder mærkligt. Det virker ikke som om at det er et rettighedsproblem da alle har ret til at eksekvere widim (hvad er det?)
wodim er et cd- (og vist nok også dvd-) brænde program, der bliver omtalt som afløseren for bla. cdrecord

1) hvad er det for en distro du kører med? De links virker noget mystiske.
Det er Mandriva 2007.1 (Spring), men udfra Google findes nøjagtig samme problem også på Debian, *Ubuntu, OpenSuse, Fedora og Gentoo
-Men ingen af stederne har jeg fundet en løsning.

har du prøvet at kører en:

# cdrecord --scanbus

sslug@sslug ~]# rs && cdrecord --scanbus scsibus4: 4,0,0 400) '' '' '' Disk 4,1,0 401) * 4,2,0 402) * 4,3,0 403) * 4,4,0 404) * 4,5,0 405) * 4,6,0 406) * 4,7,0 407) *

sslug@sslug ~]# rs && wodim --devices
Beginning native device scan. This may take a while if devices are busy...
Error trying to open /dev/hda exclusively (Device or resource busy)... retrying in 1 second.
[...]
Error trying to open /dev/hda exclusively (Device or resource busy)... giving up.
Error trying to open /dev/hdb exclusively (Device or resource busy)... retrying in 1 second.
[...]
Error trying to open /dev/hdb exclusively (Device or resource busy)... giving up.
wodim: Overview of accessible drives (1 found) :
0 dev='/dev/hdc' rwrw-- : 'HL-DT-ST' 'RW/DVD GCC-4240N'

Men det tilvejebringer ingen ny information for mig; jeg vidste godt mit brænderdrev var /dev/hdc...

Michael Schmidt wrote:
Hej NG
Nu har jeg Googlet og fundet ud af at der er nogle få andre end mig, der også har samme problem, men tilsdyneladende ingen løsning.

Her er problemet i al sin (u)enkelhed (startes af root, da der er påkrævet for at ændre adgangen for almindelige brugere:

sslug@sslug ~]# xcdroast

** (xcdroast:24643): WARNING **: Failed to access cdrecord. Please check the permissions and ownership of /usr/bin/cdrecord

sslug@sslug ~]# ls -al /usr/bin/cdrecord
lrwxrwxrwx 1 root root 26 maj 20 21:43 /usr/bin/cdrecord -> /etc/alternatives/cdrecord*
sslug@sslug ~]# ls -al /etc/alternatives/cdrecord
lrwxrwxrwx 1 root root 14 maj 20 21:43 /etc/alternatives/cdrecord -> /usr/bin/wodim*
sslug@sslug ~]# ls -al /usr/bin/wodim
-rwxrwxrwx 1 root root 409352 mar 20 11:03 /usr/bin/wodim*

Jeg kan ikke gennemskue hvad det er for nogle rettigheder jeg skal ændre for at det hele bliver godt.- Kan I?

På forhåd tak.
--Med venlig hilsen
/Zmit/
RLU # 314205