Re: [TEKNIK] Installer Ubuntu - Bootloader hvor?

Rune T. Sørensen wrote:
On 6/15/07, Anders M <sslug@sslug> wrote:
Jørgen Heesche skrev:

> I grub er hda = hd0, men jeg ved ikke hvad grub kalder sda, og heller
> ikke hvordan Ubuntu tackler situationen.

Det virkede fint, da jeg havde Windows liggende på min IDE disk. Men det
må da være muligt at installere bootloaderen på sda i stedet for hda.

Problemmet ligger muligvis i din brug af hd0. GRUB mapper som standart
IDE drives før SCSI/SATA drives, så der er god sansynlighed for at grubs hd0
er hda i linux, og sda så er hd1, og sdb = hd2.

Ja, det ser rigtigt ud. Jeg har nu set på min /boot/grub/device.map som ha flg. indhold:
(fd0) /dev/fd0
(hd0) /dev/hda
(hd1) /dev/sda

Jeg har en 'rigtig' SCSI-disk sda, som grub benævner (hd1).
Jeg har også set på manpage grub-install.
grub-install bruges sådan:
grub-install [OPTION] install_device
Hvor
INSTALL_DEVICE can be a GRUB device name or a system device filename.
Man behøver således ikke at kende GRUB-navnet, men system device filename kan bruges.
Dvs. Anders kan med Ubuntu livecd eller Knoppix gå ind på Ubuntu på sdb og udføre kommandoen: grub-install /dev/sda
Metoden beskrives her: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-24113.html
1. Boot with any live CD (I've done it with Knoppix 3.x and Ubuntu)
2. Get a root shell and make a folder (mkdir ubuntu)
3. mount the root (/) partition of ubuntu (e.g. mount /dev/hdb ubuntu if you have two disks)
4. chroot the mounted partition (chroot ubuntu)
5. grub-install /dev/hda [1]
5. Exit the shell
6. Reboot

Anders skal selvfølgelig vælge /dev/sda/ fordi sda utraditionelt valgt som boot-disk.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug