Re: [TEKNIK] Installer Ubuntu - Bootloader hvor?

Anders M wrote:
Jeg har lige fået Vista på min ene SATA disk (sda). Jeg skal have Ubuntu til at ligge på min anden SATA disk (sdb). Samtidig har jeg en IDE disk til at gemme mine dokumenter på osv (hda).

Jeg har prøvet at installere Ubuntu på disk sdb og bootloaderen på hd0, men så starter computeren bare direkte i Vista. Så jeg skal vel have bootloaderen til at ligge på sda disken. Men hvad skal jeg skrive i feltet til placering af bootloader i Ubuntu installationen?

Ved installation af linux ved siden af windows (dual boot), skal linux-bootladeren installeres i MBR på hda (sda hvis det er SATA); altså overskrive windows-bootloaderen.
I linux-bootmenuen vil boot af windows være inkluderet som valgmulighed.
Nu har du lavet det lidt uoverskueligt ved at have en blanding SATA og PATA.
I grub er hda = hd0, men jeg ved ikke hvad grub kalder sda, og heller ikke hvordan Ubuntu tackler situationen.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug