disc cache, ramdisk, mm.

Hejsa

Jeg har et program som ikke performer så godt ifbm læsning fra disk. Når jeg tester forskellige muligheder for at forbedre performance, har jeg bemærket at læsning af den samme fil går meget bedre anden gang. Jeg gætter på at det er noget disk-cache, eller lign der er i spil. Mine spørgsmål er:

1) Hvordan kan jeg (uden at reboote) slette forekomsten af filen i ram, således at anden gang performer ligeså dårligt som første (så jeg ikke skal reboote efter hver test)

2) Kan man på en pålidelig måde udnytte denne cache? Fx ved at loade alle filer på forhånd i et andet program, således at når mit program skal læse dem går det hurtigere?

Og slutteligt:

3) Jeg forestillede mig at en ramdisk ville kunne løse problemet for nuværende, idet filerne ikke er så voldsomt store + jeg har 1G ram. Altså noget med at oprette en ramdisk, lægge de relevente filer derover og lade programmet læse fra ramdisken. Men hvordan opretter jeg nemmest en ramdisk, fx blot mounted et sted i mit home.

--
peace, love & harmony
Atte

http://atte.dk       | http://myspace.com/attejensen