Driver til hp scanner scanjet 2200c og til canon printer ip 4200 pixma

hej der "S"
jeg har fået downloadet en driver til min printer. ( canon IP 4200 )
den er pakket i tar.gz, jeg har prøvet at pakke den ud. men der sker intet? andet end at der kommer en kopi af den første tar.gz. hvad gør jeg galt?

jeg mangler en driver til min HP scanner ( scanjet 2200c) der er tilsynlade ikke nogen fil. at hente på hp hjemmeside.hvad gør man så?.

jeg mangler osse en media afspiller, der kan afspille wma filer. kan I anbefale nogen?

hvordan får man Debian apt get til at virke fra min computer?.
jeg har Debian 4, vist nok Sarge på min Computer.

på forhånd tak for hjælpen "S"

venlig Hilsen korak.