Re: [TEKNIK] Hvilket fotoprogram (eller GIMP, hvordan...)

Kim B.Christensen wrote:
Søndag den 10. juni 2007 23:22 skrev Jim Oksvold:

Den orange farve er en som ogstår grundet det materiale som
filmnegativerne laves i. Det er den "brune" plast som ved gennemlysning
giver et forkert orange skær på negativerne.

Det er ikke 'brun' plast, men et indbygget farvefilter der skal kompensere for forskellig lysfølsomhed i filmens lag.
Det orange skær er en del af negativet, og ude det burde der komme et betydeligt farvestik på det færdige billede.

Et negativ der bliver vendt med GIMP (højreklik på billedet - 'Lag / Farver / Inverter') burde automatisk have de rigtige farver. Det får de i det mindste her på min boks, og jeg har ikke sat GIMPen op til noget ekstra...

Den orange farve vil give et blåstik i det færdige billede, hvis den af en eller anden grund er for dominerende. Bare skru lidt ned for den blå - jeg tror endda den kan gøre det i batch mode med et par kommandolinie switche...

Suk, og jeg har været freelance fotograf ;) det er mange år siden, og jeg havde da bare vænnet mig til at kompensere når jeg kiggede på negs..

--
Kind regards,
Mogens Valentin