Re: [TEKNIK] Hvilket fotoprogram (eller GIMP, hvordan...)

Kim Schulz wrote:
On Sun, 10 Jun 2007 16:17:46 +0200
Verner Kjærsgaard <sslug@sslug> wrote:

Hi guruer...

- jeg har brug for at kunne vende mine indscannede farvenegativer til positiver - i det den orange maske fra filmen så samtidig skal
fjernes. Det kan hovedparten af MS-W scanneprogrammer, - jeg har brug
for det samme i min SuSE10.2

- jeg kan vende et farvenegativ med GIMP'n, men ikke fjerne masken.
Det vil sige, det kan man måske nok, hvis man ved hvordan...? Er der
nogen...

- eller måske nogen kender noget andet Linux software som kan øvelsen?

Gimp kan sagtens klare det. Der er flere metoder. Enten kan du anskaffe
dig en farveprofil som passe til den film du bruger. Eller også kan du
satse på at auto-levels kan klar det - kan den generelt, men den kan
være lidt agressiv ved farverne hvis billedet er overeksponeret. Det
kan du efterinstille med sliderne i "levels" værktøjet.

Det kunne vel være at addere komplementær farven til den orange maske..

Masken forstår jeg dog ikke. Negativer har tre farve komposanter, magenta, cyan, yellow, bortset fra nogle Fuji film, som har et fjerde lag, specielt for hudtoner.
Du må lige forklare hvad det er for en orange maske.
Du skriver 'mine indscannede farvenegativer' - er det din scanner, der genererer den orange maske?

--
Kind regards,
Mogens Valentin