Hvilket fotoprogram (eller GIMP, hvordan...)

Hi guruer...

- jeg har brug for at kunne vende mine indscannede farvenegativer til
positiver - i det den orange maske fra filmen så samtidig skal fjernes. Det
kan hovedparten af MS-W scanneprogrammer, - jeg har brug for det samme i min
SuSE10.2

- jeg kan vende et farvenegativ med GIMP'n, men ikke fjerne masken. Det vil
sige, det kan man måske nok, hvis man ved hvordan...? Er der nogen...

- eller måske nogen kender noget andet Linux software som kan øvelsen?

Med venlig hilsen/Best regards
Verner Kjærsgaard