Disk space forbrug

    I en tidligere tråd stødte jeg på dette spørgsmål fra Michael Schmidt:

> sslug@sslug /]# ls -al /etc/default/
> totalt 6
> drwxr-xr-x  2 root root 1024 dec  6 00:38 ./
> drwxr-xr-x 68 root root 4096 maj 26 21:26 ../
> -rw-------  1 root root   96 mar 19 20:25 useradd
>
> (hvorfor er det egentlig der står "totalt 6" ?)

"ls" viser øverst antallet af kb brugt på de filer, som den her lister.
Current dir + parent dir er    1024 + 4096 bytes,

eller 1 + 4 kb

Den sidste fil, useradd, er kun 96 bytes, men bruger 1 kb fordi den
får sin egen 1 kb disk block.

Vh/Donald

--
http://d-axel.dk/XML  --  Donald Axel Linuxmedlem nr. 143470 tror jeg nok.