Re: [TEKNIK] Realtek RTL8139 genkendes ikke?!

Jakob Worm wrote:
> Hej Jeg vil installere Ubuntu 7.04 på min Shuttle SS51G. Den har net på
> bundkortet (Realtek RTL8139 Family), men det opdages ikke af linux. Har
> også forsøgt med Damn Small Linux, men den klarer det heller ikke.
> ifconfig giver kun "lo" og i dmesg siges intet om eth0 eller andre eth*.
> Jeg har en mistanke om der skal gøres noget ved IRQ da den deler IRQ med
> et (også indbygget) multimedia device, men jeg ved ikke hvad. Som jeg
> forstår det skulle RTL8139 være understøttet.
>
> Hvad gør jeg?
>
> mvh Jakob

Umiddelbart ville jeg starte i BIOS'en.
Først ville jeg kontrollere, at det indbyggede netkort
overhovedet er aktiveret.
Dernæst ville jeg se efter, om der er en menu til at
sætte IRQ's manuelt - men vent med dette, hvis du finder
ud af, at kortet ikke var aktiveret.

Når du har verificeret, at netkortet er aktiveret, så
prøv med en lspci (som root).

Med venlig hilsen

Martin Berg