Pakke (zip eller rar) en folder med alt indhold til én .zip-fil

Hej NG
Jeg skal ha sendt en ordentlig omgang digitalfoto til "fremkaldelse" og jeg har ikke tålemod til at klikke [vælg fil] klikke på den pågældende fil klikke [OK] klikke i næste indput felt og så gentage hele missæren (220 gange).
Heldigvis modtager de også "sampak-pakkede" filer, men jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg får gzip til at komprimere et katalog med hele dets indhold til en fil.

Jeg har forsøgt mig med:
|--gzip -r Katalog
| `--Hvilket gør at alle filer i kataloget bliver komprimeret og erstatter de oprindelige filer.
`--gzip -r Katalog > Katalog.zip
`--Hvilket opretter den tomme fil: Katalog.zip og gør intet ved filerne i kataloget.

Jeg gør tydeligvis noget forkert...
Men hvad -og hvordan gøres det rigtigt?

På forhånd tak for hjælp.

--