Re: SV: [TEKNIK] Bærbar gateway

Den fredag 27.apr kl. 14:19 skrev Søren Loft:

Hej alle

Jeg overvejer at sætte et PCMCIA-kort i min gamle bærbare
(IBM A21e),
og tilkoble en USB-hub og 2 stk USB netkort til hubben. Det gamle
onboard netkort er desværre i stykker, og onboard USB er v. 1.1,
hvilket vil begrænse overførselshastigheden fx på en 20 mbps
ADSL2 linie.

Vil Debian Sarge, evt. Etch, mon kunne håndtere en sådan
konfiguration...?

Vh Søren

Det burde ikke være så svært. Det er jo bare et standard
gateway setup du vil have, ikke ?
Hvis Ubuntu har drivere til kortene, så tvivler jeg på, at
det er så svært.

Det er et standard gateway setup (NAT + firewall + QoS). Mine primære
bekymringer var om jeg kunne være sikker på at USB-netkortene gennem hubben
og gennem PCMCIA kortet, ville initialiseres konsekvent som eth0 og eth1?

Det er ikke sikkert, men hvis du har alt ethernet som moduler så burde andre
ting ikke forstyre.

Derudover var jeg lidt i tvivl om dataoverførselshastigheden, både pga. USB
i sig selv, og pga. at der er 2 netkort tilsluttet det samme PCMCIA- kort?
Skulle gerne køre 100 mbps, men jeg kan leve med >= 20mbps.

pcmcia burde kunne overføre 128MB/s

Men måske du var mere tjent med at købe en af de micro computere fra
linuxshoppen.dk
De fås med en via cpu i forskellig hastighed, 3 netkort, og skulle slet ikke
larme. Desuden bruger de meget lidt strøm.

JonB