Re: [TEKNIK] [KDE] XF86AudioMute tildel tast special funktion

Hans Schou wrote:
Hej

Jeg er ikke den der lige sådan hopper på noget nyt og popsmart, men jeg har altså lige købt et keyboard (i Aldi om søndagen, kr 140,-) med en masse ekstra taster; såkaldte multimedie-taster. Det gl. tastatur var fra 1995.

Nu ville jeg så fx have audio mute tasten til at slukke for lyden. For at få det til at virke skulle jeg igennem alt muligt bøvl. Det kan ikke være rigtigt at det skal være så bøblet, så ret mig lige på plads.

Jeg gjorde:
[...snip 18 trin...]

Nu kan man så trykke på denne mute tast og få lukket lyden.

Der er mange taster. Er der ikke en nemmere metode?

De fleste af den slags tastaturer har nogle koder (som vel at mærke er de samme på næsten alle tastaturer), de sender for de vigtigste af tasterne, og hvis man bare vælger et passende tastatur i KDE skulle det virke uden mere bøvl.

Jeg har en HP-laptop, som ellers ikke er den mest Linux-venlige maskine, men dens indbyggede knapper til lydstyrke har virket uden problemer i både Ubuntu (altså Gnome) og SuSE (med KDE). Jeg skulle ikke engang fortælle dem om mit tastatur. Så vidt jeg husker gælder det samme i Knoppix.

Derudover har jeg et løst Logitech-tastatur, som også har lidt knapper, og der virker volumenknapperne også problemløst - uden at ændre indstillinger.

Medieknapperne til Play/Pause, Stop, Back og Forward burde også virke.

Med venlig hilsen

Ole