Re: [TEKNIK] Boot fra USB?

On 3/15/07, Morten Christensen <sslug@sslug> wrote:
Doc Nielsen skrev den 13-03-2007 23:07:

> syslinux og en bootprompt, default er dsl,
> installer kernel og iso loader er fra
> http://d-i.alioth.debian.org/manual/en.i386/ch04s04.html#usb-copy-flexible
>
> jeg har lagt ISO'en op på min server hvis nogen vil have et link

Ja, jeg vil ihvertfald gerne vide mere.

Er systemet, at man lægger 2 iso'er, eller hvor mange der er plads til,
på stick'en. Når syslinux viser bootprompten, skrives navnet på den iso,
man vil bruge ?

Nej ikke helt. Selve boot loaderen er en standard DSL, der ligesom knoppix, loader via syslinux. I syslinux skriver man så bare en ekstra linie (debian) og beder den boote som beskrevet på http://d-i.alioth.debian.org/manual/en.i386/ch04s04.html#usb-copy-flexible under 4.4.2.1 nederst.

Her er de tre ekstra filer, kernen, initrd.gz fra et site som
http://http.us.debian.org/debian/dists/etch/main/installer-i386/current/images/hd-media/
og selve iso filen fra
http://cdimage.debian.org/cdimage/daily-builds/daily/arch-latest/i386/iso-cd/

Som i kan se har jeg omdøbt dem til debian* så jeg kan kende dem fra
DSL filerne.
ls -al deb*
-rwxr-xr-x 1 root root  1220145 2007-03-11 19:58 debian
-rwxr-xr-x 1 root root 10483443 2007-03-11 19:59 debian.gz
-rwxr-xr-x 1 root root 33746944 2007-03-11 17:12 debian.iso

Eneste krav er vel at filerne er fra samme dato så kernen der loader
via syslinux er samme kerne som er på iso filen, så kernemodulerne
passer sammen.

I syslinux.cfg skal så bare tilføjes et par linier til at loade debian
installer:

LABEL debian
KERNEL debian
APPEND initrd=debian.gz ramdisk_size=100000 root=/dev/rd/0 devfs=mount,dall rw

yderligere har jeg tilføjet
file=/hd-media/preseed.txt priority=medium
languagechooser/language-name=English countrychooser/shortlist=DK
console-keymaps-at/keymap=dk  locale=en_DK

Preseed kan i læse om på http://www.debian.org/releases/testing/i386/apb.html.en

-Doc
--
Evry little box should have a pat on the back by uid 0 at least once a day
Even a tux or a beastie needs love, just like I do :o)