Re: [SIGNATUR] og sikker email med denne

til foregående tråd:: jeg har gjort som du skriver, min evolution version (under ubuntu 8.10) kan bare ikke. Jeg har brugt et døgn på det, for pokker. nu kommer det generelle svar, og vild/vejledning til andre:(helst det sidste):

nyeste info vdr. sikker email:
gårs dato, den 3. februar, modtog jeg et tlf.opkald fra danID.
Det blev meddelt mig høfligst af en medarbejder, at der var pålagt ham at meddele mig følgende: 1.import af .cer filen er testet af danID med Thunderbird 3.0.1
2.fra den 1.juli, i forbindelse med den nye nemID, vil der være
 TELEFONSUPPORT TIL FOLK MED ET UBUNTU STYRESYSTEM
(jeg har under it-politik givet udtryk for min glæde over dette)

3 når tiden er ved at være inde, vil der på www.nemid.nu være yderligere info.

Specielt kunne det interesssere mig -og andre - at vide, om vi kan beholde vores nuværende ID, f.eks. til sikker email (nu vi har sloges så meget for den!), men det bliver også oplyst.

Jeg undskylder over for danID, idet jeg i min mail til dem har givet udtryk for, at hverken evolution eller thunderbird kunne importere .cer filer. Det er kun evolution der ikke kan (som jeg selv har testet). Jeg installerede med det samme THUNDERBIRD VERSION 2 (som hører til Ubuntu 8.10 ), og der var ingen problemer med at importere en .cer fil. Faktisk glemte jeg et master-password inden jeg gik i gang, men jeg blev promptet for det af Thunderbird. Det er et suverænt post program, med mere.

Både i evolution (som ikke virker mht. .cer filer ---tilføjelse af hensyn til Christoffer: min version af evoution ----) og thunderbird har i deres menu indbygget (under security/certifiactions(yours-others) meget nemt tilgængelige funktioner til at importere såvel egne som andres certifikationer, det tror jeg alle kan finde ud af.

jeg rekapitulerer de enkelte skridt, step -by-step, til at modtage digital signatur fra danID: (med oplyser samtidig, at de, som ikke har et umiddelbart behov herfor, måske med fordel kan vente til den nye nemID kommer, med mulighed for telefonsupport fra danID):

INFO TIL START: ditnavn.pkcs12 er din private nøgle
               ditnavn.cer    er din offentlige nøgle

1. kontakt danID vdr. certifikat (bestilles på deres hjemmeside, søg under certifik/danID) og husk ved bestillingen at afmærke, hvis du ønsker sikker email og at figurere i databasen (jeg husker ikke optionerne i alle detaljer). 2. du får brev fra danID, hvor du sikrer dig , at brevet ikke har været åbnet.
hvor du får installationskode samt en spærrekode
3. du kontakter via din pc danID over nettet, oplyser din kode og får installeret en java-applet, via en downloadet .html fil, hvor applet'en er i. der genererer dine nøgler. PS: her kan der være problemer med din java-installation, som du har i forvejen. Jeg har ikke haft problemer, andre har. Se første indlæg under emnet, hvor Frank tager problemerne op. Dernæst skal du vide, at applet'en ikke kan genkende dit operativsystem, og at du bliver bedt om at udpakke din .pkcs12 fil på eget ansvar - det gør du bare. ps: i skrivelsen fra danID er der vejledning i installationen, så jeg har taget det kort her. 4. du laver nu i mozilla-thunderbird (dit mail program) en hovedadgangsnøgle. Herefter importerer du din egen nøgle (ditnavn.pkcs12). Du bliver bedt om at indtaste yderligere et password, som du selv valgte i forb. med installationen fra danID, og som du klogeligt har gemt.

5. i forb. med digital signatur skal du indtaste et masterpassword i FIrefox, så kan du importere din signatur 5. i forb. med sikker email er din offentlige en .cer fil, som alle kan hente på nettet, og du kan hente andres på nettet. Skal du sende sikker email i Thunderbird, så afkrydser du bare feltet i topmenuen og henter via dialogen, som popper op, den rette modtagers .cer fil (modtager.cer). Hvis installationen er korrekt, vil du kunne læse andres krypterede mail til dig, i evolution efter at du har indtastet de to passwords. Thunderbird har jeg ikke fået verificeret endnu, går ud fra det virker, ellers info her i næste indlæg. Det er ikke besværligt at indtaste passw. for at læse mail. se også mine indlæg under it-politik ("den lille runde") samt ("politisk sejr").

hilsen til alle, tak til "troldmand" Egon for moralsk opbakning til at bringe sagen til en lykkelig afslutning, tak til danID for korrekt handlemåde. Hilsen til Frank, håber ikke du lod dig distrahere af mine mails..

G. M.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2010-03-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]