SV: [SIGNATUR] medarbejder signatur

>1. Er det muligt at have tilknyttet to signaturer til ens mail-adresse,
>og man så bliver promptet for hvilken signatur man vil benytte (Nogle
>medlemmer bruger outlook ekspress og outlook. Andre bruger
>thunderbird/mozilla.)

Man kan sagtens have samme e-mail adresse tilknyttet flere forskellige signaturer, men mange e-mail klienter herunder Outlook Express håndtere det dårligt (læs: Det er besværligt at skifte imellem signaturerne). Det er lidt nemmere under Outlook, hvor man kan skifte mellem sikkerhedsprofiler under "indstillinger". Jeg ved ikke hvordan TB klarer sig her???

>2. Hvordan med autentikation via web browser ? Bliver man promptet,
>eller vælges automatisk (Nogle bruger IE, andre bruger FireFox).

Man bliver promptet! HINT: MSIE viser kun commonName, når der promptes, så det kan være en fordel at oprette medarbejdercertfikaterne inkl. titel e.g. "Bestyrelsesformand Hans Hansen", så Hans kan se forskel på sin personlige signatur og sin medarbejdersignatur

>Herudover har jeg planer om lave en web-side, hvor kun bestyrelsen skal
>have adgang. Det er defor oplagt at benytte signaturerne som
>autentikation. Er man tvunget til at benytte TDC's server produkt til
>30.000 Kroner ? eller må man benytte noget andet.

>WEB servern vil være en Apache som "frontend", og en JBOSS
>applikationsserver som "backend". Autentikationen skal helst foregå i
>JBOSS. Er det muligt ? Links til hvordan man gør eller kommer i gang er
>meget velkomne.

OCES er baseret på X.509 som en åben standard og dermed kan du bruge hvad du vil, sålænge du dine applikationer kan håndtere standarden.

Jeg kan anbefale TDC's Digital signatur Best Practice program. Her finder du også et dokument om opsætning af Apache.
http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_digi_pl_pi_bp

HUSK AT DU SKAL INDGÅ EN ANVENDELSEAFTALE MED TDC FOR OVENSTÅENDE ANVENDELSE (10 kr. pr. bruger pr. år)

>Folk skal også have adgang via SSH. Kan man benytte signaturen som
>autentikation her ? SSH serveren vil være OpenSSH, og klienten vil være
>den java baserede JSCH (http://www.jcraft.com/jsch/). Hvis ja, hvordan
>kommer man i gang ?

Har ikke prøvet! Men hvis X.509v3 understøttes skulle det ikke være et problem.

Held og lykke med dine projekter.

Peter Lind Damkjær
TDC