Re: [SIGNATUR] Thunderbird, CRL og TDC OCES directory via LDAP

Hej Egon,

Egon Andersen wrote:

Jeg har et problem med Thunderbird og dens måde at håndtere CRL (eller
rettere manglende håndtering).

Skal lige sige med det samme at jeg godtnok stadig er Mozilla bruger, men jeg regner med at der stadig er lidt af den samme funktionalitet med i Thunderbird.

Jeg har sat Thunderbird op til altid at kryptere og signere. Jeg har
markeret Local Address Book og desuden har jeg indsat Directory server:
TDC OCES directory server, så Thunderbird automatisk henter certifikater. (Og det fungerer normalt fortræffeligt!)

Jeg har nu erfaret, at når der ligger certifikater i min Local Address
Book, så anvender Thunderbird disse, også selvom jeg ved fra anden side
at certifikaterne er 'Revoked' og findes på CRL'en. Men i Thunderbird
vises det stadig som 'Valid' i min liste over Other People's certifikater.

Hvis du prøver at hente TDC's CRL manuelt i Mozilla:
http://crl.oces.certifikat.dk/oces.crl
får du automatisk en popup om at sætte automatisk update op af denne. Dette fungerer dog sikkert ikke i sammensmeltningen af Thunderbird/Firefox (deler de certificat store?).

Men du burde kunne opnå det samme ved manuelt at sætte et update-job op. I Mozilla 1.7.7 gøres dette i "Privacy & Security"-settings under "Validation"/"Manage CRLs..." - jeg er dog ikke sikker på at update job'et faktisk kører automatisk, selv om det er slået til, ihvertfald synes jeg mit så lidt "outdated" ud indtil jeg selv opdaterede det nu?

Men jeg ved dog ikke hvordan det fungerer når der findes et korrekt, men revoked certifikat lokalt, om det så automatisk bliver slået op i TDC's directory server?

Men held og lykke med det, og jeg beklager at jeg mit svar ikke er Thunderbird specifikt.
Mvh. Morten Andersen