Re: [SIGNATUR] Offentlig signatur på trapperne

"Jacob Sparre Andersen" <sslug@sslug> wrote in message
> Jeg har lige haft en ministeriel embedsmand i telefonen
> (ikke Jesper Olesen - han er til møde en times tid endnu),
> og han slog fast at uanset hvilken leverandør ministeriet
> vælger, så skal løsningerne overholde eksisterende
> standarder (han mumlede samtidig noget om at LDAP ikke var
> helt velspecificeret), da ministeriet lægger vægt på at der
> skal være konkurrence om at levere digital
> signatur-løsninger.

Der ligger jo ikke i den udtalelse noget som helst om, at adgangen til at
søge om en signatur skal kunne ske efter åbne standarder.
Jeg tænker her på, at den udsteder brugeren kommer i kontakt med, fx. ens
kommune, jo sagtens kan lave en lukket MS løsning uden at det ændrer på, at
der i det sidste led arbejdes mere fornuftigt.
KMD løsningen, som er den eneste af de tre jeg kender lidt til, lægger op
til at de enkelte kommuner kan blive udsteder i forhold til deres egne
borgere. Det store sp. er vel, om der kommer krav til disse kommuner om at
de skal lave en løsning der er tilgængelig for alle, eller om man vil
tillade lukkede MS-javanæsten/kun fra IE - løsninger.
Ser man på den procedure KMD har nu, med afhentning på posthuset mod
identifikation, gør den jo den tekniske side med et få indsendt en ansøgning
til noget helt ligegyldigt, som ikke kræver nogen form for sikkerhed i
kommunikationen. Der er af samme grund ikke nogen legitim grund til at
skulle udforme sin adgang til at få indsendt en ansøgning på en specielt
sikret måde. Men ved de det ude i kommunerne?