Re: [PROGRAMMERING] Hvorfor skal man kompilere så meget på Linux i fht. Windows?

Torsdag den 28. juli 2005 11:40 skrev Jesper Krogh:

> Den har vi også under Linux.. elf-formatet har ikke ændret sig
> nævneværdigt længe.

Det er ikke det jeg tænker på, men muligvis bruger jeg ABI forkert. Jeg mener
at der kan linkes til de forskellige biblioteker "korrekt", selvom de har
forskellige versioner.

Så, hvis du har et program oversat til bib1.1.1.dll og bib1.2.4.dll er det
 der findes på dit system, så kan du uden problemer linke direkte til
 bib1.2.4.dll

Hmm. Det er da muligt at det hedder API... nu kommer jeg da i tvivl.

Hmm. Wikipedia har dette at sige:

In computer software, an application binary interface (ABI) describes the
low-level interface between an application program and the operating system,
between an application and its libraries, or between component parts of the
application. An ABI differs from an application programming interface (API)
in that an API defines the interface between source code and libraries, so
that the same source code will compile on any system supporting that API,
whereas an ABI allows compiled object code to function without changes on any
system using a compatible ABI.

Anyway: På Windows platformen har MS gjort sig stor ulejlighed med at bib er
kompatible

> Det er mit indtryk at det obrindelige rant specifikt
> have noget at gøre med binære kernemoduler, hvor en del skulle
> oversættes. Ellers plejer ./configure && make && make install generelt
> at virker ret godt.

Hmm. Han startede med at skrive:
:Jeg sidder lige nu og bander over libtool automake autoconf aclocal (må
:de brænde i helvede alle sammen -

men, du har ret, han endte lidt over i kerne ting.

--
Mads Bondo Dydensborg     sslug@sslug
 http://www.madsdydensborg.dk/

It is a look [of indecision and fear] I know well - if he had been a
subordinate commander in battle I would have immediately relieved him of his
command.

    General Sir Michael Rose, Former Commander of the UN Protection Force in
Bosnia, on Pres. Bushs 5 minutes lack of reaction to the attack on the World
Trade Center. 2004.07.01