Hvorfor skal man kompilere så meget på Linux i fht. Windows?

Hej sslugere
Jeg sidder lige nu og bander over libtool automake autoconf aclocal (må de brænde i helvede alle sammen - jeg har ALDRIG oplevet, at de passede sammen indbyrdes og sammen med det kode, jeg har downloaded), og jeg kom så til at tænke på hvorfor man aldrig skal omkompile ting på Windows? Er der tilfældigivs nogen, der ved noget om det? Skifter de aldrig kerne på XP? Skifter de aldrig compiler? Skifter de aldrig libc? Eller er de bare 100% compatible?
Jeg forstår egenligt godt hvorfor hardware folk ikke skirver Linux-drivere, da det er et ræs at holde dem kørende op mod kerner, compilere, libstdc'ere og andet - specielt hvis man gerne vil distribuere det som binære drivere. Hvorfor kan Linux ikke gøre som Windows på det her punkt?

Håber der er nogen der kan oplyse mig :)

Mange hilsner

Lars