Make og evaluering af variabel i phony target

Hej alle
Jeg har et lille problem med en Makefile.
http://home1.stofanet.dk/leo/makefile.html

Makefilen laver htmlsider til min hjemmeside, ud fra forlæg jeg har
givet endelsen .pre.

Så fik jeg den ide at det ville være rart med et target der laver og
sender en enkeltfil til webserveren.
#v+
%:	%.html
	upload...
#v-

Næste ide var så at der burde erklæres et phony target sv.t. hver htmlfil.
Jeg har alle html filerne i variablen PAGES, så ud fra en naiv
betragtning:
#v+
.PHONY:	$(basename $(PAGES))
#v-
Men det virkede ikke. (make: Ingenting at gøre for 'index'.)
Efter nogen tilfældig "trial and error" ser det ud til at det virker med
#v+
.PHONY: $$(basename $(PAGES))
#v-

Hvordan plejer man at gøre sådan noget?