[C/C++] skrive logfil til memory med FIFO

Jeg kunne tænke mig en log-funktionalitet, der én gang i sekundet spørger et stykke hardware om dets status, skriver denne status til memory, og som - i tilfælde af fejl i status - dumper denne memory til en fil.

Log-meddelelserne skal helst kun være de seneste (f.eks.) 1000 status-meddelelser , dvs. jeg ville gerne have en slags First-In-First-Out funktionalitet, så status-meddelelse nr. 1001 skubber status-meddelelse nr. 1 ud.

Jeg kan naturligvis forsøge at implementere det selv ved hjælp af nogle hægtede lister el. lign., men måske findes, der allerede nogle classer med denne funktionalitet?

Findes der f.eks. en stream af en eller anden slags, hvor jeg kan definere dens kapacitet, og som har denne FIFO funktionalitet?

- Kristian