Re: [PROGRAMMERING] Re: Hastighed: Octave VS. MatLab

Niels L. Ellegaard wrote:
Henrik Bork Steffensen <sslug@sslug> writes:

Allan Lyckegaard wrote:

Jeg har just afsluttet et projekt hvor vi havde brug for at lave
nogle simulationer som krævede mange tusinde iterationer
gennemført. For at gennemføre dette implementerede vi et par
MatLab-scripts og satte dem til at køre natten over. På min
Linux-pc prøvede jeg så de samme scripts på Octave og det viste
sig at denne var langsommere en MatLab (øv!!).

Hvor meget langsommere? Jeg kender ikke Octave, men min erfaring er at Scilab på linux er nogenlunde samme hastighed som Matlab på win.

Jeg gik og troede at Octave var hurtigere end Matlab. I gamle dage
fortolkede Matlab koden mens Octave (så vidt jeg ved) indeholdt en
compiler. Jeg har hørt folk sige at dette medførte at Octave var
hurtigere til for-løkker. De nye versioner af Matlab indeholder så
vidt jeg ved en JIT (just in time compiler). Måske er det derfor at
Matlab udfører din kode hurtigere end Octave.

Når man laver Matlab/Octave er det altid en god ide at forsøge at
bruge så få for-løkker som muligt. Man kan ofte skære ned på antallet
af for-løkker ved at skrive problemet op med vektor-notation eller ved
at bruge den indbyggede differentialligningsløser.  Hvis det er
umuligt at skrive din kode om, så den ikke indeholder mange
for-løkker, så er det måske en god ide at bruge at bruge et andet
værktøj end Matlab.

Man kan vistnok bruge c til at skrive nogen plugins til Octave og
Matlab, men så vidt jeg har forstået kræver Octave plugins at man
roder med nogle grimme makefiler. (Jeg har nu ikke brugt lang tid på
at forsøge)

Det er lettest at give råd, hvis du skriver noget mere detaljeret om
hvilket problem du vil løse og hvordan dit program er opbygget og
hvorfor du har brug for så mange for-løkker.

Niels

Vi brugte ikke for-løkker, men while-løkker til implementatonen. Vores problem var at vi skulle simulere et digitalt system med støj, hvor forskellige receivers skulle testes for deres støj-robusthed. Dette gjorde vi ved at simulere indtil et vist antal fejl for receiveren var opnået, altså while (ant_fejl < 100). Vi skulle med andre ord have nok statistisk materiale.

Vores simulationer tog mange timer, men af en eller anden grund så tog det længere til med Octave selv om koden var _præcis_ den samme.

Men min tanke er at det måske har noget med hukommelses-allokering nu siden det er while-løkker? Er den bedre i MatLab end i Octave?

Allan