Re: [PROGRAMMERING] [Database] Transaktioner med eller uden optællingsfelt?

On Tue, Aug 10, 2004 at 07:44:28PM +0000, Anders Bruun Olsen wrote:
> Til en database over indholdet af et lager, vil jeg lave det med
> transaktioner således at for et givent stykke udstyr kan man udføre
> forskellige ting, såsom "Indkøb flere enheder", "Udleje enheder",
> "Sælge enheder", "Modtage udlejede enheder retur", "Sende enheder til
> reparation".
> Noget i stil med:
>
> EnhedsID, TransaktionsID, Handling, timestamp, bemærkninger.
>
> Men sådan ud fra database teori, bør jeg så have optællingsfelter
> tilkoblet udstyr, således at når jeg tilføjer flere enheder, indskrives
> [...]

Jeg har ikke hørt, at teorien skulle udtale sig om hvad en korrekt
fremgangsmåde er. Når jeg designer databaser bruger jeg altid et lille
ordsprog: "En mand med to ure, ved aldrig hvad klokken er". Så hvis du
kan beregne et felt ud fra et andet, så vil jeg undlade at medtage det
beregnelige felt i databasen. Ellers risikerer du en dag at stå i den
situation, hvor din database påstår en ting og din udregning påstår en
anden og så har du balladen ;-)

--
Med venlig hilsen
- Jacob Atzen