Re: [PR] DRs mediepolitik - Pressemeddelelse som åbent brev

I sslug.pr, skrev sslug@sslug:
>  Revideret udgave først, kommentarer til Jespers og Andreas korrektioner
>  herunder.

Nye kommentarer.. ca. de samme som sidst, men de havde ikke den ønskede
effekt sidst!!!

>  DR støtter ulovligt Microsoft
>  – og det giver bivirkninger!
>
>  [Faktuelle detaljer herunder med henvisninger]
>
>  Alle med internet skal ifølge medieforliget betale Licens til DR. Men DR
>  ønsker kun at vise deres netTV og videoer i en rimelig kvalitet, hvis du
>  bruger Microsoft. Kunne man fra en offentlig institution acceptere at

s/hvis du bruger Microsoft/til brugere der benytter Microsoft Media
Player/

>  f.eks. kun B&O fjernsyn kunne vise TV avisen i optimal kvalitet?

>  Linux brugernes organisation SSLUG tilbyder gratis teknisk hjælp og dialog
>  med DR. En løsning, der tilgodeser ALLE computer-brugere,så ingen behøver
>  at downloade noget - en simpel "Peg og Vis TV" løsning.

Et dette et tilbud vi fremsender nu?

>  DR kunne også vælge at samarbejde med BBC, som er i gang med en lignende
>  udvikling. Men DR ønsker åbenbart kun at tilgodese en delvis brugervenlig
>  løsning i en brugbar kvalitet med ÉT firma i stedet for at bruge åbne
>  standarder, som folketinget netop har pålagt det offentlige hvor det er
>  muligt.

Det er ikke vores opgave at løse DR's problemer.. hold det udenfor og
skyd på problemet i stedet for.

>  Således forbryder DR sig mod tre principper:
>
>  1. DR undlader at bruge åbne standarder: ”Folketinget pålægger regeringen
>  at sikre, at det offentliges brug af informationsteknologi, herunder brug
>  af software, er baseret på åbne standarder” Lov B103.

Inden udgangen af??

> [...]
>  upartiskhed (Bekendtgørelse om vedtægt for DR, NR. 350/2003 ), som næppe
>  tilgodeses ved eksklusivt at servicere et firma – uanset størrelse.
>  3. DR vælger for at komme udenom 2. at tilbyde en lappeløsning hvor DR
>  ulovligt opfordrer Linuxbrugere til at overtræde ophavsretsloven og
>  kopiere en Micosoft codex fil, så DRs indhold kan afspilles på computere
>  der ikke skal betale for Microsoft-licenser (dvs. Macintosh, Unix og
>  Linuxbrugere). Desuden er lappeløsningen så bøvlet og giver så dårligt et
>  billed at netTV i praksis er uanvendeligt.

Det sidste er subjektivt..

Dette er den nye problemstilling, er den primær eller sekundær?

>  Det skaber bivirkninger at DR kun tilgodeser ét firma på serversiden, så
>  folks hjemme-PCerne tvangsindlægges til Windows. Derved bliver DR nødt til
>  at åbne for dyrt administrative undtagelser hvor bl.a. Linux-brugere,
>  mobiltelefoner og beboerforeninger fritages for licens.

Øhh.. uddyb lige?

>  Værre er katastrofe-tilfælde som under oversvømmelserne i USA hvor Mac
>  & Linuxbrugere ikke modtog hjælp af USA's Microsoft nyheds-monopol og
>  omvendt var antallet af Microsoft ansatte for lille til at servicere
>  informations-sammenbrudet. Da antallet af frivillige Linux & Unix
>  teknikere
>  er langt større vil katastrofer lettere afhjælpes af mange hænder end af
>  de få.

Dette har stadig intet med sagen at gøre..

>  SSLUG ser med begejstring på intentionen om at ”Nu er det slut med at gå
>  glip af noget - ALLE skal kunne se TV når som helst og hvor som helst”,
>  som DR reklamerer med. Men en ”løsning” der tilgodeser ét firma skaber
>  blot en problematisk leverandørafhængighed, der fjerner konkurrencen og
>  fordyrer servicen for forbrugerne.

Lad os få referencerne sat ind med [1] og [1] i fodnoten.. så fremgår
det tydeligere at dette er DR's intention og ikke SSLUG's ønsketænkning.

>  I SSLUG finder vi at DR -på TV siden- gør det rigtig godt og det er
>  derfor, vi interesserer os for, hvordan DR med åbne standarder kan
>  håndterer Internettet og streaming til gavn for ALLE.

>  - det er tilsigtet for at folk skal kunne læse den hurtigt. Læsevenlighed!

talesprog er meget forskelligt fra læsevenlighed. Læsevenlighed er at
have en rød tråd og holde den, komme med et klart og præcist budskab.

>  Den var allerede under en side medmindre detaljerne medregnes. Er nu
>  forkortet en smule.

Længden er meget passende nu.

>  Problemet er på kanten af loven.

Absolut!.. enig..

>  Vi skal ikke lige have DR til direkte at betale til Microsoft. Det er ikke
>  vores opgave at lappeløse DRs fejl.

Det er vi ligeglade med.. hvis det løser vores problem.

>  Relevansen er at det er en _alvorlig_ bivirkning!

Alene at ordet USA indgår.. ptja.. får mig til at tage den langt mindre
seriøst.. der er så mange faktorer som spiller ind når vi flytter os til
en helt anden verdensdel.

Jesper

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-08-01, 02:03 CEST [an error occurred while processing this directive]