Re: [PR] DRs mediepolitik - Pressemeddelelse som åbent brev

Revideret udgave først, kommentarer til Jespers og Andreas korrektioner
herunder.

DR støtter ulovligt Microsoft
– og det giver bivirkninger!

[Faktuelle detaljer herunder med henvisninger]

Alle med internet skal ifølge medieforliget betale Licens til DR. Men DR
ønsker kun at vise deres netTV og videoer i en rimelig kvalitet, hvis du
bruger Microsoft. Kunne man fra en offentlig institution acceptere at
f.eks. kun B&O fjernsyn kunne vise TV avisen i optimal kvalitet?

Linux brugernes organisation SSLUG tilbyder gratis teknisk hjælp og dialog
med DR. En løsning, der tilgodeser ALLE computer-brugere,så ingen behøver
at downloade noget - en simpel "Peg og Vis TV" løsning.
DR kunne også vælge at samarbejde med BBC, som er i gang med en lignende
udvikling. Men DR ønsker åbenbart kun at tilgodese en delvis brugervenlig
løsning i en brugbar kvalitet med ÉT firma i stedet for at bruge åbne
standarder, som folketinget netop har pålagt det offentlige hvor det er
muligt.
Således forbryder DR sig mod tre principper:

1. DR undlader at bruge åbne standarder: ”Folketinget pålægger regeringen
at sikre, at det offentliges brug af informationsteknologi, herunder brug
af software, er baseret på åbne standarder” Lov B103.
2. DR er underlagt en ”Public Service” restriktion om alsidighed og
upartiskhed (Bekendtgørelse om vedtægt for DR, NR. 350/2003 ), som næppe
tilgodeses ved eksklusivt at servicere et firma – uanset størrelse.
3. DR vælger for at komme udenom 2. at tilbyde en lappeløsning hvor DR
ulovligt opfordrer Linuxbrugere til at overtræde ophavsretsloven og
kopiere en Micosoft codex fil, så DRs indhold kan afspilles på computere
der ikke skal betale for Microsoft-licenser (dvs. Macintosh, Unix og
Linuxbrugere). Desuden er lappeløsningen så bøvlet og giver så dårligt et
billed at netTV i praksis er uanvendeligt.

Det skaber bivirkninger at DR kun tilgodeser ét firma på serversiden, så
folks hjemme-PCerne tvangsindlægges til Windows. Derved bliver DR nødt til
at åbne for dyrt administrative undtagelser hvor bl.a. Linux-brugere,
mobiltelefoner og beboerforeninger fritages for licens.
Værre er katastrofe-tilfælde som under oversvømmelserne i USA hvor Mac
& Linuxbrugere ikke modtog hjælp af USA's Microsoft nyheds-monopol og
omvendt var antallet af Microsoft ansatte for lille til at servicere
informations-sammenbrudet. Da antallet af frivillige Linux & Unix
teknikere
er langt større vil katastrofer lettere afhjælpes af mange hænder end af
de få.

SSLUG ser med begejstring på intentionen om at ”Nu er det slut med at gå
glip af noget - ALLE skal kunne se TV når som helst og hvor som helst”,
som DR reklamerer med. Men en ”løsning” der tilgodeser ét firma skaber
blot en problematisk leverandørafhængighed, der fjerner konkurrencen og
fordyrer servicen for forbrugerne.

I SSLUG finder vi at DR -på TV siden- gør det rigtig godt og det er
derfor, vi interesserer os for, hvordan DR med åbne standarder kan
håndterer Internettet og streaming til gavn for ALLE.

Tidligere mails herom:

- det er tilsigtet for at folk skal kunne læse den hurtigt. Læsevenlighed!

Kan godt se at jeg ikke har tydeliggjort hvad der er ulovligheder og
bivirkninger
Den var allerede under en side medmindre detaljerne medregnes. Er nu
forkortet en smule.

Se detaljer for det faktuelle.

> Heri må jeg give Jesper Krogh ret. Der bliver skudt for meget med
> spredhagl.
> Hold en meget stram fokus og lav i stedet 2 pressemeddelser. Send anden
> del
> ud om f.eks. en måned.

> DR opfordrer Linuxbrugere til at overtræde ophavsretsloven og kopiere en
> Micosoft codex fil, så DRs indhold kan afspilles på en Linux maskine.
Problemet er på kanten af loven.

> Dr kunne løse dette problem, ved at bede Microsoft om at ændre licensen
> for denne ene fil. Dette må kunne lade sig gøre, da DR jo er storkunder
> hos Microsoft. Selv deres content mangagement system er derfra - alle
> andre store steder laver den slags selv....
Vi skal ikke lige have DR til direkte at betale til Microsoft. Det er ikke
vores opgave at lappeløse DRs fejl.

> Hvad med en reference til det nyligt vedtagne lov, der peger på at Åbne
> standarder skal bruges om muligt. DR må i givet fald kunne argumentere
> hvorfor de ikke har valgt at bruge en Åben Standard.
Ja det gør jeg.

> Dette er efter min holdning det der skal være omdrejningspunktet i
> pressemeddelsen. Det vil dog være smart at finde en andet ord en
> brugeruvenlig, da det er så langt et ord, at det nemt læses som
> brugervenlig i stedet for. Hvad med bøvlet?
En af tre punkter ;-)

DRs ensidige støtte til ét firma i stedet for at være åbne for alle.

> Licensen på codec'et er det problematiske. Det kræver at man har licens på
> andre Micosoft prosukter så som f.eks. Microsoft Windows. Hermed tvinges
> man til at købe produkter fra eet bestemt firma for at kunne se web-tv på
> dr.dk.
> Dette er problematisk. Sjovt nok er det ikke problematisk med de patenter
> der er på digital TV. Ganske vist kan man købe settop-bokse fra mange
> firmaer, men de betaler givet vis alle license penge til de samme
> konsortier.

> Det vil jeg netop også spørge om. Drop dette og put det eventuelt ind i en
> [...]
Relevansen er at det er en _alvorlig_ bivirkning!

> SSLUG er vel mest glade for ordet ALLE. Dertil kommer den generelle
> teknikbegejstring de fleste af vores medlemmer har.
ALLE er fremhævet.

> Drop hele dette afsnit.
Det er nedtonet til ½ linie.

DR for at de skal være mere åbne.

> Nøjes med at klandre DR for deres faktuelle brølere. Giv dernæst ræven en
> udgang og peg på de muligheder vi kan se at DR har for at følge intesionen
> i bl.a. den nye lov om åbne standarder - om muligt i staten.

> Øh. Hvad mener SSLUG om DR's ikke digitale områder?
> Vi har i flere omgange været kede af DRs web-sider, der ikke altid har
> været
> lige gode til at brugbare for Linuxbrugere - og slet ikke for blinde.
Har ændret det til en tilfredshed med DR-TV

> [...]
>
> Det er værd at pege på BBC's initiativ for at vise, at der er andre Public
> Service stationer, der arbejder i en retning som vi værdsætter. Vi er med
> andre ord ikke blot en evig sur kunde.

> Drop dette. Det er en udemærket leder, men den er ikke myntet på DR.
>
> Mvh
> --
>  /\ ,_  _|,_ _  _  _,  |¨) _  _ |_    /\  _  _ ,_
> /¨¨\| )(_|| (-'.-|`-,  |¨).-|(_ | )  /¨¨\.-|(-'| )
> ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
> grep -r 'Andreas Bach Aaen' /usr/src/linux

Regeringen har sammen med DF, R, S og SF ingået et forlig om
medielicensen, som betyder at der skal betales medielicens hvis man ejer
apparater der kan modtage TV-signal, hvilket også gælder for computere og
nogle mobiltelefoner. Fra:
http://newz.dk/forum/item/64913/

”Folketinget pålægger regeringen at sikre, at det offentliges brug af
informationsteknologi, herunder brug af software, er baseret på åbne
standarder” stammer fra:
http://www.folketinget.dk/Samling/20051/beslutningsforslag/B103/som_vedtaget.htm

[...]

upartiskhed – deres egen fortolkning af Kulturministeriets bekendtgørelse
fra: http://www.kum.dk/sw2370.asp
[...]
tillade selvbestaltede de facto standarder, som efter vores mening er i
[...]

* Et aftagende antal brugere kan se DRs services
Browserne Opera og Firefox-brugere til Windows, Unixbrugere herunder
Solaris samt de sidste nye Macintosh brugere (OS ver.X), der også bygger
på en Unix-kerne, kan ikke med Windows-optimerede plug-ins se DR-nettv.
Andelen af Linux-brugere og er i stadig vækst mens DRs servicerede antal
Windows-brugerne me internet explorer alene falder tilsvarende.
[...]

Phillip Bøgh
26156200 direkte.
Email fra mandag: sslug@sslug
F/ SSLUG.dk
med p.t. 5220 medlemmer

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-08-01, 02:03 CEST [an error occurred while processing this directive]