Re: [PR] DRs mediepolitik - Pressemeddelelse som åbent brev

Jesper Krogh wrote:
> I sslug.pr, skrev sslug@sslug:
>
> Generelt:
> * Den er skrevet utroligt meget i "talesprog"
> * Budskabet er svært at fange, pga de skiftende emner.
> * Den er "for lang".
> * Hold den til det "faktuelle".

Heri må jeg give Jesper Krogh ret. Der bliver skudt for meget med spredhagl.
Hold en meget stram fokus og lav i stedet 2 pressemeddelser. Send anden del
ud om f.eks. en måned.

> Ulovligt, hvordan? Meld dem til politiet?

DR opfordrer Linuxbrugere til at overtræde ophavsretsloven og kopiere en
Micosoft codex fil, så DRs indhold kan afspilles på en Linux maskine.
Dr kunne løse dette problem, ved at bede Microsoft om at ændre licensen for
denne ene fil. Dette må kunne lade sig gøre, da DR jo er storkunder hos
Microsoft. Selv deres content mangagement system er derfra - alle andre
store steder laver den slags selv....

Hvad med en reference til det nyligt vedtagne lov, der peger på at Åbne
standarder skal bruges om muligt. DR må i givet fald kunne argumentere
hvorfor de ikke har valgt at bruge en Åben Standard.

Dette er efter min holdning det der skal være omdrejningspunktet i
pressemeddelsen. Det vil dog være smart at finde en andet ord en
brugeruvenlig, da det er så langt et ord, at det nemt læses som
brugervenlig i stedet for. Hvad med bøvlet?

> Hvad er det konkretet problem? Er det licenserne på codecs eller?

Licensen på codec'et er det problematiske. Det kræver at man har licens på
andre Micosoft prosukter så som f.eks. Microsoft Windows. Hermed tvinges
man til at købe produkter fra eet bestemt firma for at kunne se web-tv på
dr.dk.
Dette er problematisk. Sjovt nok er det ikke problematisk med de patenter
der er på digital TV. Ganske vist kan man købe settop-bokse fra mange
firmaer, men de betaler givet vis alle license penge til de samme
konsortier.

> Hvori er relevansen af dette?

Det vil jeg netop også spørge om. Drop dette og put det eventuelt ind i en
senere pressemeddelse.

SSLUG er vel mest glade for ordet ALLE. Dertil kommer den generelle
teknikbegejstring de fleste af vores medlemmer har.

> Disse 2 grupper vil have tekniske problemer..

> Hvad er problemet for disse grupper?

Drop hele dette afsnit.

> Skyder vi på DR eller regeringen?

Nøjes med at klandre DR for deres faktuelle brølere. Giv dernæst ræven en
udgang og peg på de muligheder vi kan se at DR har for at følge intesionen
i bl.a. den nye lov om åbne standarder - om muligt i staten.

Øh. Hvad mener SSLUG om DR's ikke digitale områder?
Vi har i flere omgange været kede af DRs web-sider, der ikke altid har været
lige gode til at brugbare for Linuxbrugere - og slet ikke for blinde.

Udemærket med sådant et afsnit. Alt det inden bør højest fylde 1 side.

DR vil pege på deres podcast. Her benytter udelukkende deres eget materiale
og kan derfor lettere kante sig rundt om ophavsretsloven. Download i mp3
format.

Her mangler så et link til licensen for den givne DLL fil. DLL-filen
distriueres vel med Microsoft Media player, som sikker kun er gratis for
dem som allerede har betalt for f.eks. Microsoft Windows. Et link til dette
er nødvendigt.

Øh????
Altså mpeg1 eller mpeg2 kan benyttes uden installation af plugins og er
derfor mere brugervenligt?
Dirac-løsningen som du også peger på er vel lige så klodset, da der skal
hentes en plugin.

> Dette er "gode" referencer.. rigtigt gode. Dem kendte  jeg ikke til:
> Forslag:
> Skyd direkte på DR's valg af Microsoft platform på serversiden der
> nærmest dikterer Microsoft på klientsiden og stil det åbne spørsmål:
> "Lever dette op til hvad DR selv skriver (og public service)"
> Drop alle de andre (svagt relaterede ting).

Enig med Jesper igen.

> Er dette ikke sagen uvedkommende? Ellers skal relationen i hvert fald
> noget klarer puttes ind.

Enig. Drop dette - i alt fald i denne omgang.

Altså et ønske om at kunne downloade i stedet for at streame.

> Dette er sagen fuldstændigt udvedkommende.

Det er værd at pege på BBC's initiativ for at vise, at der er andre Public
Service stationer, der arbejder i en retning som vi værdsætter. Vi er med
andre ord ikke blot en evig sur kunde.

Drop dette. Det er en udemærket leder, men den er ikke myntet på DR.

Mvh

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-08-01, 02:03 CEST [an error occurred while processing this directive]