Re: [PR] DRs mediepolitik - Pressemeddelelse som åbent brev

I sslug.pr, skrev sslug@sslug:

Generelt:
* Den er skrevet utroligt meget i "talesprog"
* Budskabet er svært at fange, pga de skiftende emner.
* Den er "for lang".
* Hold den til det "faktuelle".

>  DR støtter ulovligt Microsoft

Ulovligt, hvordan? Meld dem til politiet?

>  – og det får bivirkninger!

Det er vi enige i. men brug så lidt tid på at forklare dette.

> [...]
>  bruger Microsoft. Kunne man fra en offentlig institution acceptere at
>  f.eks. kun B&O fjernsyn kunne vise TV avisen i optimal kvalitet?
>
>  Linux brugernes organisation SSLUG har i et år tilbudt gratis teknisk
>  hjælp og dialog med DR. En løsning, der tilgodeser ALLE computer-brugere,
>  så ingen behøver at downloade noget - en simpel "Peg og Vis TV" løsning.
>  DR kunne også vælge at samarbejde med BBC, som er i gang med en lignende
>  udvikling. Men DR ønsker åbenbart kun at tilgodese en delvis brugervenlig
>  løsning i en brugbar kvalitet med ÉT firma i stedet for at bruge åbne

Dette er jeg ikke enig i.. Vi har ikke "officielt" tilbudt noget som
helst.

>  Således forbryder DR sig med to principper:
>  1. DR er underlagt en ”Public Service” restriktion om alsidighed og
>  upartiskhed, som næppe tilgodeses ved eksklusivt at servicere et firma –
>  uanset størrelse.

Har du en reference til disse Public Service restriktioner?  -> Har
fundet linket.

>  2. DR vælger for at komme udenom 1. ved at tilbyde en  lappeløsning hvor DR
>  ulovligt henviser til at man skal downloade en Microsoft programstump.
>  Lappeløsningen er ulovligt idet Macintosh, Unix og Linuxbrugere ikke
>  betaler Microsoft Windows-licensen. Desuden er lappeløsningen så
>  brugeruvenlig og giver så dårligt et billed at netTV i praksis er
>  uanvendeligt.

Hvad er det konkretet problem? Er det licenserne på codecs eller?

>  Endelig i katastrofe-tilfælde som under oversvømmelserne i USA modtog Mac
>  & Linuxbrugere ikke hjælp af USA's Microsoft nyheds-monopol og omvendt var
>  antallet af Microsoft ansatte for lille til at servicere
>  informationssammenbrudet. Da antallet af frivillige Linux & Unix teknikere
>  er langt større vil katastrofer lettere afhjælpes af mange hænder end af
>  de få.

Hvori er relevansen af dette?

>  SSLUG ser med begejstring på intentionen om at ”Nu er det slut med at gå
>  glip af noget - alle skal kunne se TV når som helst og hvor som helst”,
>  som DR reklamerer med. Men en ren Microsoft”løsning” er snæversynet og
>  kortsigtet løsning.
>  Så i den nuværende form er DR nødt til at åbne op for et hav af dyre
>  administrative undtagelser, hvor folk ikke behøver at betale Licens til
>  DR:
>  *Linux, Macintosh og Unix brugere.
>  *Mobiltelefonbrugere såsom Nokia og 3 telefoner.

Disse 2 grupper vil have tekniske problemer..

>  *Beboerforeninger, hvor flere lovligt et tilkoblet internettet.
>  *Langsomme internetforbindelser
>  *Det nye Københavner eller Djursland trådløse netværk.
>  -- og der vil sikkert komme flere hvis ikke DR accepterer hjælp af
>  IT-kyndige udover Microsofts.

Hvad er problemet for disse grupper?

>  Regeringen siger at danmark skal være verdens bedste IT nation, men i
>  praksis skaber de via statsvirksomheden DR blot en problematisk leverandør
>  afhængighed. Det interessante er ”Hvorfor støtter DR ét monopol fra ét
>  firma?” - Er det for at tækkes de faldende offentlige bevillinger?
>  Læs evt. Som Microsofts Balmer udtalte "I want the whole world to be
>  Danish". Det kan være en svær opgave at finde svaret på - selv for en dygtig
>  journalist.

Skyder vi på DR eller regeringen?

> [...]
>  DR har indtil for nyligt på siden
>  http://www.dr.dk/hjaelp/html/omdrdk/0308.shtml,
>  blotlagt visse ansattes fokus og manglende bredde:
>  "Ifølge Foreningen af Danske Internet Medier, FDIM, anvender ganske få
>  procent af de danske internet brugere en anden platform end Microsoft
>  Windows - resten anvender Windows".
>  Medierne har stor indflydelse og kan skabe monopoldannelse ved at
>  tillade selvbestaltede de facto standarder, som efter vores mening er i
>  strid med DRs kerneværdier (Troværdighed, uafhængighed, alsidighed,
>  mangfoldighed og kvalitet). Vi henviser i øvrigt til:

Dette er "gode" referencer.. rigtigt gode. Dem kendte  jeg ikke til:
Forslag:
Skyd direkte på DR's valg af Microsoft platform på serversiden der
nærmest dikterer Microsoft på klientsiden og stil det åbne spørsmål:
"Lever dette op til hvad DR selv skriver (og public service)"
Drop alle de andre (svagt relaterede ting).

>  *Under oversvømmelserne i USA modtog Mac & Linuxbrugere ikke hjælp
>  http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=12557&Page=1&pagePos=2 og
>  antal MS ansatte var for lille til at servicere informationssammenbrudet.
>  Under beredskab ved katastrofer kan man i stedet inddrages LANGT flere
>  og højtkvalificerede hvis OpenSource-samfundet OGSÅ inddrages. Derudover
>  kan Linux modsat MS også sættes op på gamle PCere.
>  http://www.publicwebstations.com/

Er dette ikke sagen uvedkommende? Ellers skal relationen i hvert fald
noget klarer puttes ind.

?

>  * Et aftagende antal brugere kan se DRs services
>  Browserne Opera og Firefox-brugere til Windows, Unixbrugere herunder
>  Solaris samt de sidste nye Macintosh brugere (OS ver.X), der også bygger
>  på en Unix-kerne, kan ikke med Windows-optimerede plug-ins se DR-nettv.
>  Andelen af Linux-brugere og er i stadig vækst mens DRs servicerede antal
>  Windows-brugerne me internet explorer alene falder tilsvarende.

Har du tal på dette?

> [...]
>  Under vores interne debat er nævnt opensource-formater såsom: MPEG1, der
>  kræver 1+Mbit båndbredde, hvilket nok er realistisk til ordentlig direkte
>  streaming. Formatet er af ældre dato og derfor brugbart for alle lige nu.
>  Mere teknisk spændende og fremtidssikret er måske BBC' s Dirac Open Source
>  format http://dirac.sourceforge.net/faq.html#a4 under
>  http://www.bbc.co.uk/opensource, som DR og BBC måske kan samarbejde om at
>  gøre klar. Formaterne er langsigtet billige og stabile i stedet for
>  sikkert gratis INDTIL næste Microsoft opdatering og senere opkrævninger.

Dette er sagen fuldstændigt udvedkommende.

>  Vi har dog ikke fortaget beregninger på hvor meget DR kan spare på
>  årsbasis ved at undgå IT-licenser bl.a. på streaming-licens? Men
>  spørgsmålet ligger lige for.
>  Flere oplysninger:
>
>  ” At vi har flere end 'en bold at spille med:
>  "Er Danmark et Microsoft-protektorat, Fogh?”
>  http://www.computerworld.dk/art/34366?a=block&i=83 ?

Jesper

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-08-01, 02:03 CEST [an error occurred while processing this directive]