Re: [PR] DRs mediepolitik - Pressemeddelelse som åbent brev

> Jeg kan stadig ikke se dokumentation for ulovlighed i det, der skal
> gælde, når medieforliget træder i kraft.
>
> Dit oplæg her bygger på forudsætninger om, at DR ikke ændrer noget,
> inden medieforliget træder i kraft. Skulle de ikke gøre det, er sagen
> naturligvis en helt anden, men jeg føler mig ret overbevist om, at der
> vil ske ændringer.
Du forudsætter altså at DR uden pres løser deres mange problemer bl.a. for
andre styresystemer end Windows, og jeg ser det ikke som sandsynligt, da
de har lovet det uden så meget som været i dialog med os igennem mere end
et år.  Har ikke set tegn på det.

Presser vi dem ikke nu - får vi ingen indflydelse på det færdige resultat
af medieforliget.

Og det er vi så ikke enige om, men det vil kun fremtiden vise.

> Jeg mener stadig væk ikke dette oplæg kan bruges.
Er der andre der har noget for/imod oplægget før det ryger ud?

Oplægget er klistret ind herunder.

Hilsen

Phillip

------------------>
DR støtter ulovligt Microsoft
– og det får bivirkninger!

[Faktuelle detaljer herunder med henvisninger]

Alle med internet skal ifølge medieforliget betale Licens til DR. Men DR
ønsker kun at vise deres netTV og videoer i en rimelig kvalitet, hvis du
bruger Microsoft. Kunne man fra en offentlig institution acceptere at
f.eks. kun B&O fjernsyn kunne vise TV avisen i optimal kvalitet?

Linux brugernes organisation SSLUG har i et år tilbudt gratis teknisk
hjælp og dialog med DR. En løsning, der tilgodeser ALLE computer-brugere,
så ingen behøver at downloade noget - en simpel "Peg og Vis TV" løsning.
DR kunne også vælge at samarbejde med BBC, som er i gang med en lignende
udvikling. Men DR ønsker åbenbart kun at tilgodese en delvis brugervenlig
løsning i en brugbar kvalitet med ÉT firma i stedet for at bruge åbne
teknikker.
Således forbryder DR sig med to principper:
1. DR er underlagt en ”Public Service” restriktion om alsidighed og
upartiskhed, som næppe tilgodeses ved eksklusivt at servicere et firma –
uanset størrelse.
2. DR vælger for at komme udenom 1. ved at tilbyde en  lappeløsning hvor DR
ulovligt henviser til at man skal downloade en Microsoft programstump.
Lappeløsningen er ulovligt idet Macintosh, Unix og Linuxbrugere ikke
betaler Microsoft Windows-licensen. Desuden er lappeløsningen så
brugeruvenlig og giver så dårligt et billed at netTV i praksis er
uanvendeligt.

Endelig i katastrofe-tilfælde som under oversvømmelserne i USA modtog Mac
& Linuxbrugere ikke hjælp af USA's Microsoft nyheds-monopol og omvendt var
antallet af Microsoft ansatte for lille til at servicere
informationssammenbrudet. Da antallet af frivillige Linux & Unix teknikere
er langt større vil katastrofer lettere afhjælpes af mange hænder end af
de få.

SSLUG ser med begejstring på intentionen om at ”Nu er det slut med at gå
glip af noget - alle skal kunne se TV når som helst og hvor som helst”,
som DR reklamerer med. Men en ren Microsoft”løsning” er snæversynet og
kortsigtet løsning.
Så i den nuværende form er DR nødt til at åbne op for et hav af dyre
administrative undtagelser, hvor folk ikke behøver at betale Licens til
DR:
*Linux, Macintosh og Unix brugere.
*Mobiltelefonbrugere såsom Nokia og 3 telefoner.
*Beboerforeninger, hvor flere lovligt et tilkoblet internettet.
*Langsomme internetforbindelser
*Det nye Københavner eller Djursland trådløse netværk.
-- og der vil sikkert komme flere hvis ikke DR accepterer hjælp af
IT-kyndige udover Microsofts.

Regeringen siger at danmark skal være verdens bedste IT nation, men i
praksis skaber de via statsvirksomheden DR blot en problematisk leverandør
afhængighed. Det interessante er ”Hvorfor støtter DR ét monopol fra ét
firma?” - Er det for at tækkes de faldende offentlige bevillinger?
Læs evt. Som Microsofts Balmer udtalte "I want the whole world to be
Danish". Det kan være en svær opgave at finde svaret på - selv for en dygtig
journalist.

I SSLUG finder vi at DR -på andre områder end det digitale- gør det rigtig
godt og det er derfor, vi interesserer os for, hvordan DR håndterer
Internettet og streaming til gavn for ALLE.

[Faktuelle detaljer med henvisninger:]

Det er lidt af en gåde hvorfor DR ikke vælger en streaming eller download
løsning, der

*Er en lovlig løsning, som ikke henviser Linuxbrugere til at anvende en
licentieret .dll programstump fra Microsofts hjemmeside.
Bemærk sektionen ”Disclaimer” på
http://www.mplayerhq.hu/design7/codecs.html som DR henviser til:
”Disclaimer
There is absolutely no warranty of any kind for these codec packages.
Copyrights of all DLLs remain with their respective owner(s). You should
be aware that some of these DLLs have licenses that restrict them to use
with certain programs. We only distribute them, the rest is your
responsibility. ”

Vi har forslået at DR-TV gøres:
*Brugervenlig ved at DR-TV kan vises af browserne uden brug af ekstra
plug-ins: Nu skal alle -selv Microsoftbrugere- downloade en MSmedia player
og alle skal
have deres egen internetforbindelse. DR skriver at systemkravet er
”Windows Media Player 9.0 eller nyere. Den kan hentes gratis fra dette
link: http://windowsmedia.com/download”

*Tilgodeser DRs "Public Service forpligtelse":
http://www.dr.dk/omdr/index.asp?appflag=force&aid=11 om alsidighed og
upartiskhed.
DR har indtil for nyligt på siden
http://www.dr.dk/hjaelp/html/omdrdk/0308.shtml,
blotlagt visse ansattes fokus og manglende bredde:
"Ifølge Foreningen af Danske Internet Medier, FDIM, anvender ganske få
procent af de danske internet brugere en anden platform end Microsoft
Windows - resten anvender Windows".
Medierne har stor indflydelse og kan skabe monopoldannelse ved at
tillade selvbestaltede de facto standarder, som efter vores mening er i
strid med DRs kerneværdier (Troværdighed, uafhængighed, alsidighed,
mangfoldighed og kvalitet). Vi henviser i øvrigt til:
http://www.dr.dk/omdr/index.asp?sektion=omdr&subsektion=97
http://www.dr.dk/omdr/index.asp?appflag=force&aid=10#kernevaerdier

*Under oversvømmelserne i USA modtog Mac & Linuxbrugere ikke hjælp
http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=12557&Page=1&pagePos=2 og
antal MS ansatte var for lille til at servicere informationssammenbrudet.
Under beredskab ved katastrofer kan man i stedet inddrages LANGT flere
og højtkvalificerede hvis OpenSource-samfundet OGSÅ inddrages. Derudover
kan Linux modsat MS også sættes op på gamle PCere.
http://www.publicwebstations.com/

* At også brugere med halv dårlige bånd bredder kan se i det mindste
downloadet DR-TV.

* Et aftagende antal brugere kan se DRs services
Browserne Opera og Firefox-brugere til Windows, Unixbrugere herunder
Solaris samt de sidste nye Macintosh brugere (OS ver.X), der også bygger
på en Unix-kerne, kan ikke med Windows-optimerede plug-ins se DR-nettv.
Andelen af Linux-brugere og er i stadig vækst mens DRs servicerede antal
Windows-brugerne me internet explorer alene falder tilsvarende.
* At DR vælger opensource-formater såsom mpeg eller BBC Dirac Open Source
format:
Under vores interne debat er nævnt opensource-formater såsom: MPEG1, der
kræver 1+Mbit båndbredde, hvilket nok er realistisk til ordentlig direkte
streaming. Formatet er af ældre dato og derfor brugbart for alle lige nu.
Mere teknisk spændende og fremtidssikret er måske BBC' s Dirac Open Source
format http://dirac.sourceforge.net/faq.html#a4 under
http://www.bbc.co.uk/opensource, som DR og BBC måske kan samarbejde om at
gøre klar. Formaterne er langsigtet billige og stabile i stedet for
sikkert gratis INDTIL næste Microsoft opdatering og senere opkrævninger.
Vi har dog ikke fortaget beregninger på hvor meget DR kan spare på
årsbasis ved at undgå IT-licenser bl.a. på streaming-licens? Men
spørgsmålet ligger lige for.
Flere oplysninger:

” At vi har flere end 'en bold at spille med:
"Er Danmark et Microsoft-protektorat, Fogh?”
http://www.computerworld.dk/art/34366?a=block&i=83 ?

Phillip Bøgh
26156200 direkte.
Email fra mandag: sslug@sslug
F/ SSLUG.dk
med p.t. 5238 medlemmer

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-08-01, 02:03 CEST [an error occurred while processing this directive]