Re: [PR] DRM - Et problem for os alle?

Jesper Krogh <sslug@sslug> writes:

> Third shot!. Den flyver ca. mandag morgen, tror jeg..  Folk må gerne
> rette stavefejl, formuleringsbøffer, etc. :-)

Det holder jeg mig så til.

> sig om iTunes filformat .aac og Windows Media Audios filformat .wma,

s/Audios/Players/ eller s/Audios filformat/Audio-filformatet/

> Dette gøres ved at benytte programmer der foreskriver at "almindeligt brug"
> er 5-brændinger eller 4-kopieringer og lægge betrænsninger på kundens valg

Fjern de bindestreger.
s/betrænsninger/begrænsninger/

> Dette er i sig selv yderst kritisabelt, da det stiller forbrugeren i en
> markant dårligere position end ved en almindelig købt CD, der blot kan

I følge retskrivningsreglernes §14(3) skrives cd med små bogstaver.

> overføres til PC'en og derfra uden videre til mp3-afspilleren i bilen,

I følge samme paragraf skrives pc med små bogstaver (det er ganske vist
modsat cd ikke nævnt som eksempel, men det er optaget som ord og der er
det med små bogstaver).

> Microsoft's filer har lignende problemer. Proceduren for at få dem begge

s/'s/s/

> over på den bærbare mp3 afspiller er at brænde dem til CD for derefter
> at overføre dem tilbage til PC'en i det ønskede format.

Igen skal både cd og pc være med småt.

> ikke benytte systemerne Windows 98/NT/2000/Linux/FreeBSD, da de ikke er
> understøtte af afspilleren.

s/understøtte/understøttet/

> Som vist i Ingeniøren[1] findes der nemt software

Formuleringen er ikke optimal. Hvad er det der er nemt? At finde
softwaren eller (at bruge) softwaren. (Det er det sidste der står).

> nemmere for folk der blot ønsker at benytte musikken på samme måde som
> en købt CD. Her er det vist ved en løsning der blot opsnapper en kopi

Endnu engang skal cd være med små bogstaver.

> Ser man på DRM-beskyttelse med akademiske øjne, så er det i øjeblikket
> ikke muligt at lave DRM-beskyttelse. DRM-beskyttelsen er en form for
> krypterings der er pålagt filerne for at sikre at det ikke er ethvert

s/s//

> denne måde. En fornuftig måde at sammenligne med den virkelige verden
> på er at tænke på ideer. Hvordan vil du sikre at dine glemmer en ide du

dine hvad?

> Phonofile, der i Danmark står for håndteringen af musik digitalt, har

... for digital håndtering af musik ...

> Men DRM kan sikre at folk der lovligt har købt deres musik har store
> problemer med at benytte den, blot fordi man benytter en alternativ
> platform. Og når man ikke beskytter musikken mod pirateri, hvis
> interessere tilgodeser man så i sidste ende? Kunsterne, der må se deres

s/interessere/interesser/

> Indtil det går op for kunstnerne og pladeindustrien at denne form for
> løsninger ikke er mulige, må den store gruppe af mennekser der helt

s/mennekser/mennesker/

> SSLUG opfordrer hermed kunstnere og musikindustrien til at benytte
> mp3 formatet, der stiller brugere i en bedre situation og ikke fastlåser

s/mp3 formatet/mp3-formatet/

.Henrik

--
Når man kører Linux er dette også en mulighed:
   Modeline  "912x684"    64.00 912 966 1104 1232 684 699 706 734