Re: [PR] New Scientiest skriver copylefted artikel (fwd)

Sendt via Ole Tanges humane mailrelay.

/Ole

---------- Forwarded message ----------
Date: Fri, 01 Feb 2002 18:38:34 +0100
From: Carsten Svaneborg <sslug@sslug>
To: Ole Tange <sslug@sslug>
Subject: Re: [PR] New Scientiest skriver copylefted artikel

Hej! Sorry for personlig post, men jeg syntes ikke at kunne bonke
mig igennem til sslug.pr

Ole Tange wrote:
> Måske skulle vi gøre pressen opmærksom på dette. Det er en artikel
> om at flytte den fri tankegang over til andre områder.

Det er jeg enig i, men nok i et endnu bredere perspektiv end
kun OpenCola. Jeg tvivler (ligesom ESR) hvor effektiv Open Source
tankegangen kan være for visse produkter, fx. hardware
(http://www.openhardware.net/)

Men en interessant problemstilling er intellektuel egendom vs.
fri adgang til viden. ClosedCola vs. OpenCola. OpenSource vs.
closed source. Fri deling af viden vs. hemmeligholdelse.

Der er også et project igang af en masse forskere der forsøger at
få de videnskabelige journaler til at opgive deres copyright efter
et års tid, således at alle de videnskabelige artikler der produceres
kan samles i et centralt arkiv, således at fx. ulande der ikke har
økonomi til at have adgang til bleeding edge papir/online versioner
dog stadig får adgang til artiklerne og den viden de indeholder.

se http://www.publiclibraryofscience.org/

Vi ser jo samtidigt at i en vidensøkonomi er det god dogma at
tro at viden er mere værdifuld, hvis den holdes hemmelig, dvs.
at intellektuel egendomsret er vigtig for innovation og informations
økonomien (se bare hvad Anne postede om community patenter igår).

Dette er indlysende forkert for naturvidenskabelige forskning,
og formodeligt alle former for forskning fordi forskning
i sin natur er komplimentær og sekventiel, ligesom software
udvikling.

Heldigvis offentliggører de fleste forskere stadig deres
viden i internationale journaler, så andre kan bygge vidre
på den viden. Heldigvis vinder Open Source frem, forhåbeligt
kan softwarepatenter bremses inden det bliver for sent.

se forøvrigt: Progress in human genetics hindered by reluctance to share

http://www.nature.com/cgi-taf/DynaPage.taf?
               file=/nature/journal/v415/n6871/full/415462b_fs.html

DAVID ADAM, Nature 31 January 2002, vol 415, p. 462

"It may be that material-transfer agreements have become so complex and
demanding that they inhibit sharing," says Campbell. Universities often
require researchers to complete copious paperwork to ensure that the
institution retains the intellectual property rights to any work deriving
from the materials before they are handed over.

> http://www.newscientist.com/hottopics/copyleft/copyleftart.jsp

eller
http://www.newscientist.com/hottopics/copyleft

Selve artiklen er endda copylefted
som de gør klart opmærksom på når man bruger mit link.

Følgende ser faktisk også interessante ud:

http://www.firstmonday.dk/issues/issue6_12/kelty/
http://www.firstmonday.dk/issues/issue7_1/nayyer/index.html

(fandt sitet tilfældigt via Google, men de ser ud til at
 have en masse interessante artikler.)

Carsten Svaneborg
<signature out of order, use another mail program>