Re: [NOVICE] VPN (?)

Danjel Jungersen skrev:
> Hejsa.
>
> Jeg står overfor at skulle forbinde 2 netværk over længere afstand,
> så jeg tænkte, at det mår være et job for vpn....
>
> Jeg er interesseret i at forbinde de 2 netværk sådan at brugerne ikke
> skal tænke på om deres pc står på lokation 1 eller 2, og heller ikke
> behøver at tænke på om servere/printere står på lokation 1 eller 2.
>
> Er det ikke en "alm" vpn løsning ??
> (I har nok forstået at jeg intet erfaring har på dette område....)
>
> :-)
> Danjel

Du har Server A og B
Server A kan mounte et dir på B v.ha. NFT eller sshfs
Server B kan gøre modsat.
I begge tilfælde vil du få adgang til filer på "den anden" server. Er
det, hvad du ønsker?
Hvad printere angår kan de to serveres CUPS mgive egne klienter adgang
til den anden servers printere, så de ser "lokale" ud, men hvor praktisk
det er ved jeg nu ikke.

Hvad er det for klienter (Linux/Windows)?
Hvordan går de på serveren?

Prøv at uddybe lidt mere.