Lille let laptop

Hej
Jeg overvejer at udvide min samling af isenkram med en laptop.
Den skal primært bruges som en avanceret billedbank, og derfor let
kunne slæbes med rundt.
Mit krav er derfor først og fremmest størrelse og vægt.
Jeg synes de egentlige billedbanker er for dyre i forhold til hvad de
kan.
Jeg har lidt kig på en @AlfaNote M72XS fra Føniks Computer (http://www.
fcomputer.dk/index.php?
show=menu&submenu=1448&menuid=1414&sublink=&mshow=&linkid=1448&specialsys=1761)
med 12" skærm - høj opløsning så helt O.k. og en vægt på 1,8kg.
Udvidet til en den mindste Intel Core 2 duo processor, pga. lavere
varmeudvikling/strømforbrug, og 1Gb ram og 100 Gb HD er prisen ca.
7.300 dkr.
Standardkonfigurationen har en Intel Celeron Mobile 440 1.86 GHz. Når
jeg nu ikke har tænkt mig at skulle bruge den til heftig
billedbehandling m.m. - øhh hvordan er den processor? der er en af mine
kolleger der kraftigt har frarådet Celeron'en, fordi den skulle være
"outdated".

Og så til hovedspørgsmålet - kan jeg få den til at køre med SuSE10.2?
som jeg bruger på min stationære.
Chipsæt: SIS M671 + SIS 968 (skulle vel ikke betyde det store?)
Video: SIS M671 Integrated - og det er selvfølgelig her, jeg vil være
100% sikker
HD: SATA o.s.v. forstået sådan, at det er egentlig ligegyldigt hvordan
lydkort, mm. fungerer, det er ikke det den skal bruges til.

De har den givetvis ikke en stående i den konfiguration i butikken,
men kan jeg ikke godt regne med, at de nævnte opgraderinger ikke
betyder noget i.f.t. Linux-kompatibilitet?

De her såkaldte "Live CD'ere" ber man bare om at få lov til at boote
maskinen med sådan en i drevet, og hvis den kommer 'op' med et
fornuftigt skærmbillede, så er det O.k.? eller hvordan gør man?

Det blev en lang smøre - undskyld - håber du kan hjælpe med gode råd
og (helst) erfaringer med produktet ;-)

Andre mærker/modeller helst i samme priskasse, men i hvert fald under
10.000 dkr.
På forhånd tak

mvh Mogens Jæger