Re: [NOVICE] login problem

E. Sjørlund skrev:

hans henrik buur skrev:

det skal jeg nok man skal jo lige lære det. hvad gørjeg ved mit problem er der noget jag kan gøre og har jeg fået forklaret mig godt nok ?.

Du kan prøve dette:

1. Boot fra din SuSE 10.2 CD/DVD. Vælg her at starte i resque mode
2. Når der spørges efter login vælger du root, der er ingen adgangskode
på her.
3. Find ud af, hvordan din harddisk er partitioneret med kommandoen
fdisk -l
(det er et lille bogstav "L")
Det vil give dig en liste over diskens partitioner.
DU skal nu mounte den, der ser ud til at være din root-partition, det
kunne være /dev(hda2 eller /dev/hda3. Har du SATA eller SCSI disk kan
den hedde noget med /dev/sda2 eller lignende.

4. Mount root-partitionen med kommandoen:
mount -t auto /dev/hda3 /mnt
(udskift /dev/hda3 med den partition du mener er din root-partition)

5. Se hvad der er på partitionen med:
ls /mnt -ls

Hvis der optræder dir som /etc /usr /home osv. ramte du den rigtige
partition, ellers må du først bruge
umount /mnt

for at slippe den forkerte løs, og derefter forsøge dig med en af de andre.

6. Skift ind på den mountede partition med
chroot /mnt

7. Skift password (for root) med kommandoen:
passwd
Oplys nyt password: >>Skriv det nye passwd her<<
Gentag nyt password: >>Gentag det her<<
(du skal ikke skrive >> og <<, men blot din adgangskode)

8. SLip disken løs igen med
exit (forlader chroot) og derefter reboot (genstarter)

9. Under næste boot fra Harddisken skal du skrive et tretal i
startskærmen. Det vil gøre, at du kommer til at starte i tekstmode.

10. Login som root med din nye, kendte adgangskode

11. Start Yast

12. Gå ind i brugerstyringen, og se hvad det er for brugere du har fået
ind på din maskine. Ret slet og tilføj brugere

13. Afslut Yast

14 Start sax2 for at konfigurere din skærm osv til X

15. Afprøv X ved at skrive kommandoen
startx
Hvis den kører, så afslut X og genstart i grafisk mode med kommandoen
init 5

Håber at du et eller andet sted undervejs får fundet og løst dit problem.

hej jeg har gjort det at jeg gennemførte en rep af min installering men den fejlede to gange så jeg valte at re installere, så nu virker det da.
tak for forsøget jeg kommer nok til at prøve din anbefalinger bare for at se hvad det er du skriver om.mvh hhb