Re: [NOVICE] Hvordan starter jeg i text-mode?

On Sun, Jul 15, 2007 at 20:56:39 +0200, Kristian Vilmann wrote:

> /etc/inittab findes ikke på ubuntu med mindre man installerer pakken
> sysvinit. Den er ikke default.

hmm, /etc/inittab  er altid dukket op på mine ubuntu installationer,
uden at jeg bevidst har valgt den.
men jeg har også opgraderet til 7.04, ikke nyinstalleret og øjensynlig
bruges inittab ikke længere.

nu bruges /etc/event.d/

men udfra hvad jeg se i /etc/event.d/rc-default, så checkes
med /etc/inittab og linie "id:N:initdefault:" parses for at
sætte runlevel.  Findes inittab-filen ikke, så kaldes "telinit 2"

men selv i runlevel 2 startes X da gdm er installeret.

Se også http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/704
hvor inittab kort er nævnt.

> Den nemmeste måde at "slippe af" med grafikken er at fjerne
> /etc/rc2.d/S13gdm:
>
> cd /etc/rc2.d
> mkdir DISABLED
> mv S13gdm DISABLED
>
> Så kan man altid fiske S13gdm frem igen hvis man har brug for det.
>
> Det er ikke pænt, men det er rimelig logisk, og nemt at rette op på igen.

eller blot slette filen:
   rm /etc/rc2.d/S13gdm
den kan oprettes igen med
   ln -s /etc/init.d/gdm /etc/rc2.d/S13gdm

Da den findes i runlevel 3, kan man også blot skifte til
runlevel 3 for fremover at starte gdm.

--
mvh Frank Damgaard  |