Re: [NOVICE] login problem

hans henrik buur skrev:

> det skal jeg nok man skal jo lige lære det.
> hvad gørjeg ved mit problem er der noget jag kan gøre og har jeg fået
> forklaret mig godt nok ?.

Du kan prøve dette:

1. Boot fra din SuSE 10.2 CD/DVD. Vælg her at starte i resque mode
2. Når der spørges efter login vælger du root, der er ingen adgangskode
på her.
3. Find ud af, hvordan din harddisk er partitioneret med kommandoen
fdisk -l
(det er et lille bogstav "L")
Det vil give dig en liste over diskens partitioner.
DU skal nu mounte den, der ser ud til at være din root-partition, det
kunne være /dev(hda2 eller /dev/hda3. Har du SATA eller SCSI disk kan
den hedde noget med /dev/sda2 eller lignende.

4. Mount root-partitionen med kommandoen:
mount -t auto /dev/hda3 /mnt
(udskift /dev/hda3 med den partition du mener er din root-partition)

5. Se hvad der er på partitionen med:
ls /mnt -ls

Hvis der optræder dir som /etc /usr /home osv. ramte du den rigtige
partition, ellers må du først bruge
umount /mnt

for at slippe den forkerte løs, og derefter forsøge dig med en af de andre.

6. Skift ind på den mountede partition med
chroot /mnt

7. Skift password (for root) med kommandoen:
passwd
Oplys nyt password: >>Skriv det nye passwd her<<
Gentag nyt password: >>Gentag det her<<
(du skal ikke skrive >> og <<, men blot din adgangskode)

8. SLip disken løs igen med
exit (forlader chroot) og derefter reboot (genstarter)

9. Under næste boot fra Harddisken skal du skrive et tretal i
startskærmen. Det vil gøre, at du kommer til at starte i tekstmode.

10. Login som root med din nye, kendte adgangskode

11. Start Yast

12. Gå ind i brugerstyringen, og se hvad det er for brugere du har fået
ind på din maskine. Ret slet og tilføj brugere

13. Afslut Yast

14 Start sax2 for at konfigurere din skærm osv til X

15. Afprøv X ved at skrive kommandoen
startx
Hvis den kører, så afslut X og genstart i grafisk mode med kommandoen
init 5

Håber at du et eller andet sted undervejs får fundet og løst dit problem.