Re: [NOVICE] login problem

hans henrik buur wrote:
> jeg har en fs amilo med dobel boot. mit grafik kort er ati mobility radeon
> x700. hvordan leder man efter årsag på en pc der ikke vil åbne sit
> styresystem.

Vær venlig ikke at top-poste (skrive svarene over det du svarer på).

Den grafiske brugerflade er ikke det samme som styresystemet. Dit
styresystem starter jo fint op - bare ikke den grafiske del. Men det
starter rigeligt op til at du både kan fejlsøge og reparere systemet, med
elementært kendskab GNU/Linux-kommandoer.

Man kan fejlsøge på flere måder.

1) Tænk tilbage hvilke ændringer du har foretaget som vedrører det grafiske
system (opdatering af driver, xorg-pakker, skærmopsætning, "desktop
effects" o.l.)

2) Når folk spørger om du selv har installeret en grafikdriver eller du
brugte standarddriver så svar på spørgsmålet.

3) Se i X-serverens log. Denne kommando viser loggen og filtrerer alle
kritiske fejlmeddelelser ud:

cat /var/log/Xorg.0.log | grep '(EE)'

4) Du kan formentlig få dit grafiske system til at virke midlertidigt (med
lav opløsning) ved at skifte til vesa-driveren.

Kør som root:

sax2 -r -m 0=vesa