Re: [NOVICE] Linux

Niels Jensen skrev:

Hej Kristian,

Jeg bruger openSUSE på et par computerer, men har også en CD med Knoppix til
emergencies, når jeg skal arbejdet med et system, som ikke vil starte
normalt - ofte efter at jeg har leget for meget.

Det er min erfaring - baseret på SUSE 9.2, at den havde bedre hardware
support på daværende tidspunkt end Knoppix. Jeg har bl.a. installeret den op
en gammel pentium III, som skal fungerer som fil server og backup (den har
et Tandberg tape drev, som også blev genkendt, samt SCSI diske - ikke
særligt store, men OK til opgaven). Jeg har ikke haft problemer med at
installere openSUSE 10.2 på en LIFE computer på kirkekontoret, på en gammel
pentium III no-name på kirkekontoret, på en nyere HP deskop PC på arbejdet
eller på min T42p. Alt hardware blev genkendt under installationen.

I dag køre jeg SLED 10 SP1 på min laptop, openSUSE 10.2 på min desktop på
arbejdet og på et kirkekontor. På to web-servere på arbejdet bruger jeg
Ubuntu 6.10 LTS Server edition,  idet basis software på disse maskiner skal
opgraderes så sjældent som muligt (der kommer sikkerheds patches indtil
2011).

Min søn, som studerer på University of Toronto, er mest facineret med Ubuntu
7.04, som kommer på en enkelt CD. Med openSUSE skal du downloade væsentligt
mere - 5 til 6 CD'er eller en DVD. Ubuntu kommer i forskellige versioner,
eksempelvis Ubuntu Studio, som har mere fokus på multimedia.  Endelig er der
Scientific Linux, som er et server OS baseret på source the RHEL, men et
gratis binært download.