Re: [NOVICE] Typer af Linux

Jan Aakjær wrote:
> Hej
> Jeg er helt ny bruger af en Linux, der hedder Mandrake 10.1
> Når jeg læser diverse spørgsmål og svar rundt omkring, så flyver udtrykkene
> omkring med "Suse, Debian, RedHat, KDE osv.
> Jeg ved - jeg har KDE - men hvad er SUSE - RedHat osv.
> Hvor kan jeg læse grundprincipperne i opbygningen af Linux?
> Mvh
> Jan

Du har tre områder at forvirres i:

1. Applikationerne
Det er alle de forskellige programmer, du skal arbejde med. Der er tale
om stort set de samme programmer i alle varianter, når man ser bort fra
selve pakkehåndteringen og et eventuelt administrationsværktøj.

2. Distributionen
Der er forskellige firmaer (SuSE, Redhat, Mandrake ...) og mere løst
organiserede grupper (Debian, Gentoo) som samler programpakker i en
såkaldt distribution. Ud over pakkerne er der et eller flere programmer
til at hente og installere pakkerne med, til at administrere maskinen og
dens brugere osv.

3. Desktoppen
Der er forskellige grafiske overbygninger (KDE, Gnome, Icewm osv). Her
er primært tale om "det du ser på skærmen", selv om der også er en del
programmer, som er udviklet til brug netop med KDE eller GNOME eller icewm.

Håber, at det kan lede dig lidt på vej.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-02-01, 02:02 CET [an error occurred while processing this directive]