Re: [NOVICE] Programmer til bygge og anlægsbranchen

Det kunne være interessant, at høre hvad andre linux bruger mener om IFC og
måske høre nogle bud på en Linux baseret IFC maskine. Specialet mht cad.

Men hvis der blev sat fut i Qcad og det inden for de næste max 6 mdr
kommer med noget også 3D og modelerings muligheder, så er den jo i top.
Ellers er det, så frem at de holder ord. Kun lige bricscad der kommer med
en linux version. Og derefter kommer udfordringen med at få lavet
modellerne om til IFC.

I første omgang er det IFC/Xml formater det drejer sig om. Og det er kort
fortalt for at vi kan "dele" bygnings informationer (BIM)

åben standarter er så meget sagt. Men mange benytter f.eks. en web baseret
ansøgning, som i de tilfælde hvor jeg har skulle benytte mig af dem.
Understøtter firefox samt linux.

Men der udover kommer der alt mht beskrivelser etc.

er?

> "These DXF-files are the interface to many CAD-systems such as AutoCADR
> and many others." Så helt galt går det vel næppe? Men på sigt skal der
> nok grubles lidt i it-chefernes hoveder i de små (og ikke helt så små)
> kommuner med mere for at få tingene (borgernes brug af åbne standarder
> og de bestående systemer) til at gå op i en enhed.

Jeg har snakket med mange, både i kommuner, rådgiverne, arikteker osv. Og
min vudering er at der skal noget konkret, tilbud og alternativ til for at
de, i det heletaget kan skifte. Og det gælder hele vejen igennem.

Cad er en ting, men der er sags styring, projekt planlægning, økonomi
programmer, crm, erp, cms osv. Jeg forsøger på bedste måde, at få lavet
noget til dem, men det er meget tidskrævende, at gøre det, igen vil jeg
henvise til itedb.dk. Jeg vil lige sige, at jeg er nødtil at i ny og næ at
få tegnet nogle huse, lave bygge ansøgninger, følge med i Det digitale
byggeri, den nye energi mærkning osv.

Men det skal nok lykkes på et tidspunkt.

Det største problem, er at pt. er der ikke rigtig noget alternativ. Som
jeg lige kan finde det. Men klart, kan ikke overskue alle de programmer
der findes. Derfor denne tråd, nok. Men også for at gøre opmærksom på, at
nu sker der noget i den branche som an have interesse for linux samfundet.

For er i klar over hvor dyrt det er. Og software levendradør, ved at de har
fat i den lange ende.

Mon ikke
> http://qcad.org/dxflib_doc_faq.html er "din ven" i forbindelse med netop
> (modtagelsen af) byggeansøgninger og måske også (udvekslingen af) en hel
> del andre informationer, der skal/kan have et rumligt udtryk (som et
> billede, kort, tegning, model (bevægelig) eller lignende)?

Det er det som IFC skal bruges til, i korte træk, se evt. iai-forum.dk men
der findes også en række informationer om hvad den enkelte progrmmer skal
kunne klare og gøre for at understøtte IFC 2.x standarter.

Men det kræver nogle Linux gutter, på meget højre plan end hvad jeg er på,
for programere kan jeg ikke.

> Jeg læste godt emnet for denne tråd, men hvorfor "kun" byggeansøgninger?
> Der skal vel også ansættes nogle til at arbejde med
> (bygge-)ansøgningerne. Så indsendelse af ansøgninger til stillinger
> (jobansøgninger) med (i) åbne standarder, ville da være et (kæmpe)
> fremskridt i forhold til nu? At forlange en ansøgning i for eksempel MS
> Windows Office doc-format, som Udenrigsministeriet gør det, jævnfør
> https://www.mercuriurval.com/upload/Translations/Denmark/Danida/Danidaapplication.doc
> virker mildest talt utjekket, og eksemplet er ikke enestående.

Det med *,doc dokumenter er ved at være fortid i denne branche. Mest er
det pdf filer, det bruges og flere end forventede vil gerne have gang i
open office. Men de er altså ikke IT tekniker. Og det er der den ligger
pt. For hvis IT afdelingen ik vil være med eller deres konsulenter, tja.
så sker der ikke noget.

> Man fristes (næsten) til at efterlyse en (systematisk) registrering af
> kommunernes, regionernes og Statens (ministerier, styrelser, selskaber,
> etc.) paratned/duelighed over for (modtagelse af materiale i) åbne
> standarder. Ville det mon være en opgave, SSLUG kunne påtage sig - a la
> "Netbankundersøgelsen" http://linux.dk/support/bank/?cn=dk . Blot skulle
> fokus her være på hvilke informationer (der uden problemer) kunne
> udveksles mellem borger og myndighed (fremfor eller ud over med hvilke
> browsere) i Danmark.

Det vil være interssant. Jeg vil gerne gøre hvad jeg kunne og kan for at
få de informationer. Evt. kl kan hjælpe os. Den liste vil være utrolig
interssant i forbindelse med projektet på www.itedb.dk

Ved ik om det kan have nogen betydning, med d 2 marts samles dem der har
et bud på løsninger til branchen. For at have en workshop dag.

Jeg skal med, den dag. Bare for i det mindste, at lige kunne følge med i
hvad der kommer til at ske. For mit bud på en open source og eller linux
baseret tegnestue, ser ud til at have nogle udfordringer....

Håber i vil være med til at få kaste noget lys på denne sag. For som jeg
ser det, er det nu, at Linux skal gøre opmærksom på sig selv. Hvis det
ikke lykkes, komme de enkelte til at investere ca 100.000 kr pr
arbejdsstation og så skifter de ikke eller har på nogle måder lyst til at
høre om andre ting. For det er hverdagen, bare ikke til.

For langt de fleste er religt presset, arbejds mæssigt og vi er i
underskud af timer.......

mvh

jan

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-02-01, 02:02 CET [an error occurred while processing this directive]