Re: [NOVICE] Programmer til bygge og anlægsbranchen

Niels Elgaard Larsen skrev:
Jan Nielsen skrev:

<--- klip --->

Jeg kender ikke andre programmer end qcad, som jeg har brugt til at optegne min
lejlighed (http://agol.dk/1sal/1salCADgammel.dxf). Og jeg har set på IFC.

Men jeg diskuteret det ifm med åbne standarder. Jeg har på fornemmelsen at det
er et vigtigt område, selvom jeg ikke kender så meget til det. Hvad bruger det
offentlige fx den slags formater, nu hvor de skal til at bruge åbne standarder?
Hvad skal der til for at vi kan indsende fx byggeansøgninger med åbne standarder?

"These DXF-files are the interface to many CAD-systems such as AutoCADR and many others." Så helt galt går det vel næppe? Men på sigt skal der nok grubles lidt i it-chefernes hoveder i de små (og ikke helt så små) kommuner med mere for at få tingene (borgernes brug af åbne standarder og de bestående systemer) til at gå op i en enhed. Mon ikke http://qcad.org/dxflib_doc_faq.html er "din ven" i forbindelse med netop (modtagelsen af) byggeansøgninger og måske også (udvekslingen af) en hel del andre informationer, der skal/kan have et rumligt udtryk (som et billede, kort, tegning, model (bevægelig) eller lignende)?

Jeg læste godt emnet for denne tråd, men hvorfor "kun"
byggeansøgninger? Der skal vel også ansættes nogle til at arbejde med
(bygge-)ansøgningerne. Så indsendelse af ansøgninger til stillinger
(jobansøgninger) med (i) åbne standarder, ville da være et (kæmpe)
fremskridt i forhold til nu? At forlange en ansøgning i for eksempel
MS Windows Office doc-format, som Udenrigsministeriet gør det, jævnfør
https://www.mercuriurval.com/upload/Translations/Denmark/Danida/Danidaapplication.doc
virker mildest talt utjekket, og eksemplet er ikke enestående.

Man fristes (næsten) til at efterlyse en (systematisk) registrering af
kommunernes, regionernes og Statens (ministerier, styrelser,
selskaber, etc.) paratned/duelighed over for (modtagelse af materiale
i) åbne standarder. Ville det mon være en opgave, SSLUG kunne påtage
sig - a la "Netbankundersøgelsen" http://linux.dk/support/bank/?cn=dk
. Blot skulle fokus her være på hvilke informationer (der uden
problemer) kunne udveksles mellem borger og myndighed (fremfor eller
ud over med hvilke browsere) i Danmark.

N.B.: Jeg foreslår, at denne del af tråden (svar på mit indlæg)
fortsættes på for eksempel "sslug-misc" (i en ny tråd).

-- /Jan

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-02-01, 02:02 CET [an error occurred while processing this directive]